Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag får inte iordning på min V70 D5 från 02. Den har gått 40000 mil och jag vill inte lägga ned mer pengar på denna. Jag sneglar på andra bilar nu då förstås.
Låga mil är inte det viktigaste utan skicket. Bra skick så har man ju skött sin bil. Diesel och automat, dragkrock måsten

Budget max 70000 ca

V70N 2004-2005
Positivt
Billigare
163Hk utan virvelspjäll och dpf som kan krångla, driftsäkrare
05 fick ju en yttre och inre facelift

Negativt
Äldre
Något högre skatt

2006-2008
Positivt
185Hk
Något lägre skatt
Fler bilar på marknaden¨

Negativt
DPF och virvelspjäll som kan strula
6 vxl aut växlar i tid och otid

XC70

Positivt
4wd (är ju inte i så stort behov av detta men men)
Välutrustade

Negativt
Vinkelväxeln och dess hylsa
Dyrare
Högre skatt
Drar mer diesel

V70II
Positivt
nyare modell, nyare teknik
Snygg
Något lägre skatt

Negativt
Dyrare i inköp
DPF och spjäll

Jag vill ha en driftsäker komfortabel bil. Miltalen spelar mindre roll. Vågar man köpa en bil som rullat uppemot 40000 mil?

Denna tråd ligger i Allmän diskussion så admin får gärna ta bor den därifrån och behålla denna
av andersuw
Ser ju ut som du redan har god koll på läget. Att köpa en bil med samma höga miltal som din nuvarande verkar dock lite vara att be om de problem du nu har och vill slippa. Varför inte försöka hitta en som rullat ovanligt lite så att du åtminstone slipper de extra reparationer som direkt har med körsträckan att göra. Bilen borde väl ändå rymmas inom budget, särskilt om du väljer något av de billigare alternativen (t.ex. V70 FWD 2004-2005). Är väl också i det fallet lika bra att välja en 05:a istället för en 04:a med tanke på den facelift som kom 05, om du nu inte råkar snava på en ovanligt välhållen och billig 04:a.

Vad beträffar AWD behöver du ju inte välja en XC70 för att få detta. Finns ju även till V70.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av valln
Jag ser ingen vits med att köpa en bil med höga miltal då prisnedsättningen är alldeles för lite med tanke på milen.

På samma sätt tycker jag att priset ofta blir alldeles för högt på bilar som har gått väldigt lite för sin ålder, oftast är det nog bara ett optimistiskt utgångspris...
av Ceska
Jag gick i precis samma tankar innan jag slutligen bestämde vilken jag ska ha och det blev V70 facelift modell med gamla D5 motor och 5 växlad automat. Letade rätt länge då den tillverkades från mitten/andra halvan av 2004 till mitten/andra halvan av 2005. Viljan var att ha med beige helläder men det var ingenting att välja bland så jag tog den som kändes mest bil för pengarna - '05 med 377xx mil på mätaren och med byt lådan till en ny vid 282xx mil som just lockade mest. Det var lite små grejer som jag fick och fortfarande håller på att åtgärda som handbroms, några spänn och löprullar som låter men det är ingen svår match för mig iallafall. Just motorerna dem gamla 96 och 120 KW (med svart motorkåpa) har få orosmoln, det ända som jag kan komma på är att ha koll på injektorer (returflöde) för att om det är någon injektor som fungerar dåligt så kompenseras det med andra injektorer vilket kan leda till olje nivå stigning och i värsta fall kan leda till sot avlagringar på kolvarna och när sotet börjar brinna så smälter kolvarna.
D5 eller 2,4 D med grå motor kåpa är rätt så sorgligt historia om det förstås är inte allting redan bytt som berömda virvelspjäll, EGR, partikelfilter. Skatt skillnaden mellan gamla D5 och "nya" är bara 400 kronor så rent ekonomisk finns ingen vinst, dessutom dem nya drar lite mer pga DPF.
Användarvisningsbild
av milktrucker
och folk dumförklarar mig att jag köpt en bil som gått 20.000 mil...
samt för att jag sa att det spelar inte så stor roll om bilen rullat 12 eller 15
av Ceska
20 000 mil för mig som 2000 för andra så jag satsar på dem som är mer "inkörda" speciellt när man inte har tummen mitt i handen :lol:

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)