Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av radioten
Jag frågar expertisen här på volvoforum. Har hittat en skaplig V70på tradera till billigt pris. Men som tappar oljetrycket efter någon km.
Problemet uppstod vid de kalla dygnen i vintras. Borde inte oljetrycket vara borta redan vid start? Kan det vara "data"systemet i bilen som fick en knäpp i kylan? Det är motor B 5244 S i den. Kan det vara oljetryckskontakten som fick en chock i kylan i vintras? Är ingen gud på dom här "nya" bilmotorerna men så mycket vet jag hoppas jag att vore det oljetrycket skulle det väl som sagt vara borta redan vid start eller?? :shock: ?:-/ ??:-/
av v70t4y2000
Kan vara oljetryckssensorn ja men så här skulle jag göra.
Inte köra med bilen innan jag vet att riktigt oljetryck finns.
Koppla in en "mekanisk oljetrycksmätare" som du kan se inne i kupen.
Starta och se om oljetrycket blir för lite ( sen hur fort tappet kommer vet jag ej för dig)

Om oljetrycket är helt ok och aldrig tappar med den mekaniska mätaren .... så byt oljetrycksmätare.

Jag förutsätter att du bytt oljefilter och olja.
av volvo244gle
Oljan blir mer tunnflytande då den värms upp och kommer ha lättare för att läcka förbi ett dåligt lager, slitna drev i oljepumpen o.s.v..
Ligger då trycket kanske precis på gränsen redan vid start så kan det mycket väl trigga varningslampan efter någon km.

Bara hoppa in i bilen och varvstoppa motorn i en kvart eller så! :twisted: Sitter alla vevstakar kvar på rätt plats efter det så var det nog bara fel på givaren! :P
Skämt åsido... Det enda vettiga är som sagt att fått mätt upp oljetrycket. Då får du svart på vitt om det handlar om något elfel eller om det krävs renovering/motorbyte.

Köper du bilen så är det givetvis bara att utgå från det värsta och ta ev. givarfel eller lättare renovering (t.ex. byta oljepump) som en bonus.
av Per L
En av de bästa extra instrument som finns att köpa till en bil är en oljetrycksmätare så att man kontinuerligt kan se vilket oljetryck man har i olika situationer. Då kan man också se om man omedelbart skall stänga av motorn när "lampan" börjar lysa/blinka eller om man sakta kan köra vidare.

Sedan minst 40 år tillbaks har jag monterat en (tillbehörs-)oljetrycksmätare på alla mina bilar och jag har haft stor nytta av dem.

Per L
av radioten
Tack för alla råd. Ja blir det köp av så får det bli som ni råder till. Får be en kompis snällt om han kan ta bilen på dollyn om jag slår till. För köra ska man nog inte även "om" det bara är oljetrycksgivaren som gett upp.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är förhållandevis vanligt med dåligt oljetryck/slut lager i motorerna runt dom åren. Lite för långa intervaller och inte bra nog olja.
av radioten
Två små hjärnceller har gått varma. Läste att han bytt spjällhus och batteri sen en tid tillbaka. Undrar om det kan vara då det var som kallast i vintras? Saken är den att jag bytte lampor i värmereglaget till AC:N(hör inte hit jag vet :lol: ) en tid efter det började lampan för airbagen lysa. Väntade förmodligen inte tillräckligt länge efter att jag kopplat bort batteriet.Åkte till rejmes och meken koppla upp sig på datan i bilen.Det var airbagen på passagerarsidan som spöka enligt diagnosen. Det är bara det att jag har ingen airbag på passagerarsidan. Funderar på om den här juvelen bytte spjällhuset med batteriet inkopplat och det blir oljetryckslampan som spökar i det fallet.
av radioten
"Hämtat från annonsen" oljetryckslampan börjar glimra och sedan tändas efter c:a 5km Han har också kört lite över 1 mil vid något tillfälle innan den tänds. Oljetryckslampan tänds därefter från och till och fortsätter så även om motorn varit avslagen.

Låter som en oljetryckskontakt som inte riktigt kan bestämma sig. :lol: För dåligt oljetryck borde lampan lysa med stadigt sken tycker jag. :???: Och vore det dåligt oljetryck så borde väl lampan tändas direkt vid start. :???: För oljetrycket kan väl inte komma och gå lite som det vill. :???: Och vore det att oljan blir mer tunnflytande när motorn är varm så borde lampan lysa tidigare än 5KM för motorn blir ju varm tidigare. Kanske efter 2-3KM.
av Psyko
Risken finns att det verkligen är dåligt oljetryck. Något som är vanligt på dom motorerna är att dom koksar igen pga slarv med oljebyten/ dålig kvalité på olja. Då sätts oljekanaler osv igen. Oftast går det att se genom att titta i oljefilterkoppen hur det ser ut där. Är det väldigt mycket skitsnygg i den i botten är motorn ännu värre.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)