Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kick96
Hej på er alla.

Har en fråga om en V70 D5'a en -02. Den drar i sig olja och tydligen ryker den mera än vad den ska.
Någon som kan tänka sig vad det kan var? Eller kan det vara så enkelt att det är snurran som är kass?!
Den har rullat 42K.

Ps önskar snabbt svar... Och en det teorier..

Mvh 8)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Väldigt ovanligt att turbon går på dieslar men den kan ju vara en bov i dramat. Hur mycket olja går det åt? Min ryker som satan svart en min IC läcker nog en del
av kick96
Hej.

Jag vet inte hur mycket olja den drar iallafall inte än, för det är ett eventuellt köp på en D5'a. Då detta blir min första diesel droska.
Så det är därför jag forskar runt lite om eventuella fel, har då inte lust att kasta ut så mycket slantar på bilen.
Kan nog få bilen hyfsat billigt.
Så är det någon mer som kan tänka sig vad det kan beror på, då skulle jag bli tacksam för detta.

Mvh 8)
av kick96
Lite Ny Info om D5'an.

" När den är kall ryker den väldigt mycket. Men sen när man kört en stund slutar den ryka så vet inte om den blir riktig när den är riktigt varm?
Vet inte hur mycket olja den tar. "

Mvh 8)
av Ceska
Svart rök (på tomgång)= oförbränt bränsle, förmodligen en insprutare eller flera, dåligt kompression i en eller flera cylinder
Svart rök (under hårdare belastning) = oljan som samlats i intercooler, läckande insug (slangar, IC)
Blått illa luktande rök = motorolja, läckande ventilstyrningen, dåliga eller fastbrända olje ringar, slut turbo
Vitt rök = kylarvätska, dåligt topplockspackning eller själva topplocket, EGR kylare

Det finns säker flera symptom men det är dem mest förekommande som jag kunde komma ihåg

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)