Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej börjar med att ge spec på bilen
Kombi 2.4 T AWD, , [SW], Modellår: 2001, Tillv.mån: 2000/05, Motorkod: B5244T3

Jag hoppas jag kan få tips/info av er här inne.
Min ac fungerar men kyler inte.

Jag har kollat om det finns tryck. Jag antar att när man trycker ner ventilen på påfyllnings locket och det är en jävla kraft i pyset så är det ok?
kompressorn klickar till och körs och kan stängas av.
Den lägger alltså inte av pga att magnethjulskoplingen är för svag. (jag har schimsat om på en annan v70 förut)
jag har tagit isär ecc fläkten under stereon och rengjort, pappers testet är godkänt.

Varför kommer det ingen kyla? jag går helt bet på vad det kan vara för fel. Är inte sugen på att åka in med framhjulen i en verkstad och betala 1500 bara för man nuddat golvet.
Hoppas några kan komma med förslag på mera felsökningar jag kan göra.
Det kan vara för lite gas i systemet. Du kan alltså ha vad du uppfattar som högt tryck, men ändå vara gasbrist. För att vara säker måste du kolla trycket på sugsidan med manometerställ. (Tryckklocka). Det finns billiga såna på nätet.
Se till att kompressorn går och känn på de två AC-rören som går in i kupén. Det grövre ska kännas kallt och det smalare lite ljummet när det finns tillräckligt med köldmedium i systemet.

Man kan även observera hur kompressorn jobbar. Den ska gå flera sekunder åt gången, inte slå av nästan direkt.

Funkar det så långt så känns det mer som något problem med spjällen i klimatanläggningen.

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]