Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smille
Har en V70 2.5T -05 som smårycker vid gaspådrag. Det är extra påtagligt vid kallstart. Det tar sig i uttryck genom mjuka ryckningar (den stöter liksom inte utan snarare gungiga ryckningar) och ibland tvekar den lite på gasen en hundradels sekund. Bilen är komplett servad, har gått 19.000 mil så senaste servicen var vid 18.000. Har inga felkoder alls. Kan det vara luftmassemätaren som spökar? Hur tar man loss den på enklaste sätt?
av MickeM
Drar den enorma mängder soppa, och/eller lyser motorlampan?
Annars skulle jag inte misstänka LMM, utan snarare gasspjäll eller gaspedalsgivare som inte hänger med.

Men jag känner igen din beskrivning en del.
Har du nyss köpt den, eller är det nåt som böjat nu?

Vår 2005 V70 140hk beter sig lite lika, och även en annan som jag provkörde innan köp.
Vid start från 0 känns lite som en mindre fördröjning i gasen, typ: inget, inget, inget, ALLT,(överdrivet) och blir därför lite som "gungig" acceleration, som blir bättre när den är varm.
Det blev mycket bättre när jag bytte övre motorfästena, men den upplevda fördröjningen kvarstår en del.
Jag kan inte säga att det är ett problem.
Upplevs bara på ettan för övrigt.

Jag har talat med kollegor med lika bil, och dom nickar lite igenkännande, så dom ÄR nog lite så.
En gasspjällskallibrering och/eller mjukvaruuppdatering kanske skulle hjälpa, men jag lever med det.
av Smille
MickeM skrev:Drar den enorma mängder soppa, och/eller lyser motorlampan?
Annars skulle jag inte misstänka LMM, utan snarare gasspjäll eller gaspedalsgivare som inte hänger med.

Men jag känner igen din beskrivning en del.
Har du nyss köpt den, eller är det nåt som böjat nu?

Vår 2005 V70 140hk beter sig lite lika, och även en annan som jag provkörde innan köp.
Vid start från 0 känns lite som en mindre fördröjning i gasen, typ: inget, inget, inget, ALLT,(överdrivet) och blir därför lite som "gungig" acceleration, som blir bättre när den är varm.
Det blev mycket bättre när jag bytte övre motorfästena, men den upplevda fördröjningen kvarstår en del.
Jag kan inte säga att det är ett problem.
Upplevs bara på ettan för övrigt.

Jag har talat med kollegor med lika bil, och dom nickar lite igenkännande, så dom ÄR nog lite så.
En gasspjällskallibrering och/eller mjukvaruuppdatering kanske skulle hjälpa, men jag lever med det.
Nä, den är väldigt snål och inga lampor lyser (inga felkoder alls, kollades på besiktningen för nån månad sen). Drog i en flaska svart STP i tanken och jag vill tro att den blev mycket bättre. Så det kanske var det som behövdes (eller så inbillar jag mig bara).

Köpte bilen i april, trooor att den har känts lite såhär hela tiden. Inget allvarligt fel och absolut något jag kan leva med men ändå nåt jag stör mig lite på eftersom jag är perfektionist....

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]