Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BVP
Hej,
min flickvän har en s60 2001 med elektriskt fällbara sidospeglar. Den högra har fått en smäll (se foto) och jag undrar nu hur mycket som måste bytas ut innan jag demonterar och skaffar reservdelar. Måste man byta hela spegeln eller kan jag byta bara de gråa plastdetaljerna?
Om hela spegeln måste bytas antar jag att man kan flytta över den lackerade kåpan? Ni som kan detta, hur gör jag enklast och billigast? Tack på förhand!
spegel hö s60 2001.JPG
spegel hö s60 2001.JPG (1.36 MiB) Visad 290 gånger
Bilagor
spegel hö s60 2001 2.JPG
spegel hö s60 2001 2.JPG (678.36 KiB) Visad 285 gånger
Är rätt säker på att de gråa detaljerna som fått själva smällen inte går att byta löst utan det är att byta hela spegeln som gäller. Men skulle du få tag på någon sargad spegel billigt så kan du givetvis flytta över kåpan och ev. även själva spegelglaset ifall det saknas.
Den del som är skadad är själva stommen till spegelhuset. Den går att köpa separat men kostar säkert en slant och man måste sedan flytta över alla detaljer från den gamla spegeln till den nya stommen. Det enda raka är troligen att köpa en begagnad spegel och sedan bara flytta över den lackerade kåpan från den gamla spegeln till den nya.
Jag har lyckats med samma sak en gång :D Jag bytte hela spegeln (enkelt jobb). Vet inte om det gick att byta ut bara de grå bitarna, men jag minns att jag försökte lossa på motorn bakom spegeln och då pajjade jag någonting. Skrotarna tror ibland att de säljer guld, så jag köpte en spegel av en kille på blocket. Fick då en elektrisk variant fast jag saknar den programvaran i bilen, det fungerar ändå.

Om du tar bort din spegel (innerdörrsidan måste av för att få isär kontakterna har jag för mig), så ser du hur många kablar som går till din sidospegel, leta efter en med samma antal.

Den färgade kåpan är bara att flytta över till den nya spegeln.

Jag är 99% säker på att det är samma speglar på s60 som på v70 av samma år.
Observera dock att S60 fick nya "facelift" speglar 2004!
Jeppe940 skrev:Observera dock att S60 fick nya "facelift" speglar 2004!
Borde snarare ha varit 2005 eftersom det var då hela bilen ansiktslyftes.
Ser nu att det stämmer att de nya backspeglarna kom redan 2004 på såväl S60 som V70 trots att faceliften i övrigt dröjde till 2005. Att charcoal infördes 2004 stämmer också även om interiören förblev oförändrad så när som på färgen. Lite konstigt att Volvo gjorde den färgförändringen redan 2004 med tanke på att många av delarna sedan gjordes om ytterligare en gång 2005. I och för sig kanske det inte kostar så mycket för Volvo att få underleverantörerna att ändra färg på plasten. Å andra sidan försvårar det ju reservdelshanteringen en del. Det finns nu vissa grejer som bara passar en enda årsmodell av S60 och V70.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]