Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Hur är det med dessa hylsor och vinkelväxlar 2006- när gen 3 infördes med instant traction?

Som jag förstår det som är hylsan förstärkt och ska således hålla längre. Finns det trotts detta vinkelväxlar och hylsor som gett upp på grund av vanligt slitage på dessa modeller?

Jag hittade ett serviceprotokoll från Volvo i min bil från 2013 med ett konstaterande "glapp i vinkelväxel".

Besökte såklart en Volvo verkstad direkt och verkstadskillen kunde konstatera att den glappade något. Men han menade på att en drivlina som är 9 år/15000 mil gammal alltid har ett litet "glapp". 2 veckor efter kontrollerar en annan volvotekniker glappet och tycker att det känns onormalt. Så, vad ska man egentligen gå på? Och vad är det som gör att det glappar?

Med tanke på att det eventuella glappet konstaterades 2013 och att det verkar som att det inte förstärkts sedan dess tyder kanske på att det bara är ett vanligt "glapp". Vi hissade bilen och kollade om alla hjul kopplar in och fyrhjulsdriften kopplar in precis som den ska.
av DannePe
Så länge vinkelväxeln är tyst har du inget att oroa dig för.

Vinande vinkelväxlar däremot......
Finns nån bild på swedespeed där vinkelväxeln har i princip exploderat när den har skurit.

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]