Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
På Volvo S60 finns en list på själva dörrens tröskel. Sedan finns en delad list under den som löper från hjulhus till hjulhus. Jag behöver ta bort denna undre list (egentligen bara framtill) vid hjulhusets hörn för att slipa bort lite rost. Hur är dessa lister fästa? Jag har inte hittat något i Haynes och de flesta som beskrivit på nätet har demonterat den ovanpå själva tröskeln.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Se volvos monteringsanvisningar annars, finns säkert en som beskriver sånär på detta

http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter en, man kan
annars istället för förra punkten skriva t.ex. i ditt fall Bodykit
av Dextre
Ok. Det verkar vara plastnitar att slå ur bara både längsmed och några i hjulhusen. Det borde jag klara. Förhoppningsvis kan man använda nitarna längsmed igen men det kan man väl inte lita på.
av Dextre
Alltså är det någon som vet om man kan ta bort bottensvällaren utan att ta bort alla tröskeldetaljer? Snart går arbetet av stapeln och jag vill förbereda mig med så mycket reservnitar etc som möjligt för jag kan inte ta bilen iväg när jag väl börjat.

Jag har tittat på detta

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... %29%202001

och det är inte helt tydligt vad som behövs för att ta bort bara bottensvällaren. Jag tolkar det som om den sitter med åtta plastnitar (hutlöst dyra på Volvo) och två till tre popnitar och hjulhusen som samtidigt håller stänkskärmarna om man har sådana.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Det är ett tag sen jag gjorde detta jobb men följande kommer jag ihåg:
1. Borrade ur blindnitarna och tog sedan bort innerskärmen fram.
2. Borrade ett 2 mm hål i mittstiftet/niten i plastnitarna som håller plastsvepet över tröskeln. Skruvade sen i en liten plåtskruv och använde en hovtång för att dra ur stiftet/niten.
3. Sen drog man plastsvepet utåt och tryckte uppåt för att få loss det. Det enda jag behövde köpa från volvo var blindnitarna till innerskärmen.

Hoppas att detta är till hjälp

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)