Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Update 3:

Done! Båda länkarmarna och spindellederna bytta :) OJ vilken skillnad på bilen! Skillnaden är totalt jämfört med hur den kändes innan. Och bilen drar inte längre till höger! Visst spårar den när vägen är kass och sticker ibland till höger men är vägen bra så går bilen spikrakt fram!

Spindelleden va faktiskt i bra skick för att vara 9 år/15000 mil gammal men det va skönt att få de bytta så jag slipper göra samma jobb igen.

Nu får pärlan anses vara redo för sommarens bravader!
frippe87 skrev:Länkarmar bytte jag på min volvo, men är det svårt att byta spindelleden?
Det va helt sjukt! Spindelleden satt fast som berget i själva spindeln. Jag fick plocka bort hela spindeln med hjullager och allt och banka ut den gamla spindeln med en slägga för att därefter banka in den nya spindeln. Och när man bankar in den nya ska man ha i åtanke att göra det försiktigt men bestämt. Skadar man något är det bara till att köpa en ny spindelled :D

Lycka till!
Hmm, jag vet inte om det är jag som är känslig men jag tycker inte att bilen är helt 100 än.

Problemet är dock inte längre där hela tiden, alltså med att bilen drar till höger, utan vägberoende. Är verkligen P2orna så känsliga för spårning? Jag får hålla emot någon grad åt vänster på ratten för att bilen inte ska sticka till höger. Alltid på samma vägpartier. Släpper jag ratten ställer den sig lite åt höger och bromsar jag samtidigt sticker den ännu mer.

Den va inte alls så spårkänslig innan jag bytte fjäderbenen.

Bilen går alltså spikrakt fram på vägen för att sen vilja dra till höger. Kör jag runt och ut på samma väg igen händer samma sak igen så det är vägberoende men ack så störigt. Ska det vara så på dessa modellerna eller glappar det fortfarande någonstans?
Update:

Har nu kört ett antal km med nya länkarmar, nya spindelleder och nya däck. Bilen drar fortfarande åt höger! Ratten ställer sig snett alltså. Så fort vägen lutar det minsta och/eller vägen är det minsta spårig vill den sticka i diket. Till saken hör att den inte gjorde så innan fjäderbenen byttes fram.

Titta på videon nedan så ska ni få se hur höger fjäderben/lager rör sig. Det ser INTE rätt ut.

https://vimeo.com/167565289

Fullt rattutslag till vänster till fullt rattutslag till höger till rakt fram.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)