Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Hmm, personligen hade jag nog velat ha volvospecifika koder med större precision utlästa innan jag köpte nåt dyrt.
Det är lite diiffust med koden, tycker jag.

Felkoder på just lamdaregleringen, är påfallande ofta vakuumläckage, eller avgasläckage enligt mina erfarenheter.
Avgasläckage i sondens närhet isf.
Fel på själva sondens funktion, brukar leda till att bilen går sämre.

En nogrann koll efter brusten/sprucken vakuum/vevhusventilations slang, sprucken avgasfläta, osv, är ju gratis, och inte bortkastat hursomhelst.

Felkod specifikt på förvärmen dömer ut sonden genast.

Edit:
Det kan givetvis vara sonden i detta fallet ändå, troligast rent av, men kolla över det som kollas kan i vakuum och avgasväg.
Det är ju gratis.
av andersuw
Patrik1975 skrev:Tack :)
Kan jag utifrån motor och chassinr själv hitta vilken lambdasond jag behöver?
Ja. Bara att ringa närmsta Volvo ÅF (som i och för sig bara behöver reg.numret för att få fram motor och chassinummer). Kanske kan någon av oss som har VIDA också göra oss besvär att slå upp det men ... ;-)

MickeM har rätt i att dessa generiska koder/kodläsare inte är särskilt pålitliga. Jag gillar dem inte heller. Å andra sidan tror jag han är överens med mig om att fel på lambdasonden, oavsett exakt vilket, är rätt sannolikt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Felkodläsare är nog inte opålitliga rent generellt. Bilprovningens läsare (exempelvis) ska kunna få ut alla generiska (tillverkargemensamma) koder och detta på rätt sätt och detta är ungefär vad andra "generella" felkodsläsare kan erbjuda. Problemet ligger i tolkningen av koderna. P0132 och P0032 är inte samma kod. Den ena (P0132) anger att det är ett problem med nivån på signalen i sensorkretsen (alltså mätkretsen), den andra (P0032) anger att styrkretsen för sondvärmen får en avvikande signal. Det är inte omöjligt att problemet löses med en ny sond, men kablaget och kontakterna måste kontrolleras så de är i gott skick.
av andersuw
På vilket sätt är de tillförlitliga om det inte finns någon pålitlig källa med vars hjälp man kan uttolka dem?

Och vilken källa hänvisar du till när du tolkar P0032 kontra P0132? Vilken Volvokälla anger att P0032 avser fel på förvärmningen?

Volvo (VIDA) har ingen tolkning av P0032. Punkt.

Rörande fel på förvärmningen anger VIDA P0135, vilket inte är aktuellt här.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av snepo
Patrik1975 skrev:...om jag ska leta efter en begagnad original sond, vad ska jag uppge för fabrikat/nummer om jag ringer runt till bildemonteringar?
Jag kan inte se någon markering eller namn på den befintliga..

Eller finns det någon okej plan-b som alternativ? Om det nu lambdan är bortom all räddning?
Mekonomen har exempelvis en för 1484.- som inte är nån universalvariant.
Plånboken tillåter inte riktigt 2500 just nu.. :-)
Jag köpte en beg på bilskrot till min förra T6:a funkade så länge jag hade den,ca två år efter bytet.Gav 350 kr+300 för arbetet.Verkstad som har bildemontering.Du har ju även 7 dagars bytesrätt,om du hinner på den tiden
av rid54
andersuw skrev:På vilket sätt är de tillförlitliga om det inte finns någon pålitlig källa med vars hjälp man kan uttolka dem?

Och vilken källa hänvisar du till när du tolkar P0032 kontra P0132? Vilken Volvokälla anger att P0032 avser fel på förvärmningen?

Volvo (VIDA) har ingen tolkning av P0032. Punkt.

Rörande fel på förvärmningen anger VIDA P0135, vilket inte är aktuellt här.
Nu är jag ju inte en fullärd expert på detta, men PXXXX -koder är oftast generiska och de ska stämma överens mellan olika tillverkare, just för att de ingår i kontrollprogrammet som man använder vid besiktning. De har med miljövärden att göra. Volvos egna koder ser väl annorlunda ut? Och koderna har jag hittat i Bilprovningens EOBD-lista över felkoder som de kan få ut och bedöma. Så det är inte en Volvokälla till tolkningen av P0032.

En felkodsläsare är väl otillförlitlig om den ger nonsens eller varierande svar fid kodavläsning, men så fattade jag inte problemet här.
av MickeM
Nej, universalläsare ger inga nonsens-svar.
Dom är ganska bra hjälpmedel, mot att fummla i total blindo, MEN!!!

ISO-protokollet som är lagkrävd standard inom EU sedan 2001, och är vad universalläsare (och bilprovning) använder, är just UNIVERSAL, och dessutom riktar den sig till MILJÖRELATERADE FELKODER ENDAST!
Betyder, att en sådan felkod pekar i rätt riktning, men bör tas med en nypa salt.
Tex, en felkod som säger typ: "lamdasignal för hög" på ISO-språk, kan vara tre olika felkoder på Fordonsillverkarens eget språk, och då ringa in felet mera exakt.
Långt ifrån alla ISO-felkoder som nämner lamdan, är just fel på lamdan, utan AVGASVÄRDENA, enl sonden.
Det är väldigt ofta avgasläck, eller vakuumläck enl min erfarenhet.
Men tillverkarspecifika felkoder som inte finns på ISO-protokollet, (många gånger osynliga med universal-läsare) som kanske också nämner andra fel än just miljörelaterade sådana, är mera exakta.

Slutsats:
Man ska inte stirra sig blind på en felkod, och rusa och köpa tex kostsam lamdasond, för att sedan bli varse att det var en 10kr vakuumslang som var ursprungs felet. Lamdan bara protesterade.

Förlåt för att det blev lite offtopic!
av andersuw
rid54 skrev:Nu är jag ju inte en fullärd expert på detta, men PXXXX -koder är oftast generiska och de ska stämma överens mellan olika tillverkare, just för att de ingår i kontrollprogrammet som man använder vid besiktning. De har med miljövärden att göra.
Stämmer.
rid54 skrev:Volvos egna koder ser väl annorlunda ut?
Ja för bilar i den här generataionen har de formen XXX-YYYY där XXX är tre bokstäver som betecknar styrenheten (t.ex. ECM) och YYYY är fyra tecken som kan vara antingen en siffra eller en bokstav i intervallet A t.o.m. F, det vill säga YYYY är ett hexadecimalt tal.
rid54 skrev:Och koderna har jag hittat i Bilprovningens EOBD-lista över felkoder som de kan få ut och bedöma. Så det är inte en Volvokälla till tolkningen av P0032.
Volvo har sitt eget diagnossystem (kallat DII fr.o.m. årsmodell 1999). De felkoder som lagras i det systemet översätts sedan i vissa fall (inte alltid) till koder enligt den generiska standarden (SAE J2012/ISO 15031-6). I VIDA finns tabeller för olika modellversioner/motorer med vars hjälp man kan översätta tillbaka från generisk till Volvospecifik kod. P0032 finns inte med i tabellen för B5244S som var den jag först tittade på men jag ser nu att den finns för B5244T3. P0032 motsvarar enligt den tabellen ECM-2810 som i sin tur anger fel på uppvärmningen av lambdasonden eller kablaget till den som felorsak. Troligen är det också vad det handlar om i TS fall även om felkoden med åtföljande varningslampa då rimligen borde dyka upp direkt efter radering om man i det läget kallstartar bilen. Kanske är dock felet intermittent vilket skulle kunna förklara varför det inte alltid dyker upp igen med en gång.
rid54 skrev:En felkodsläsare är väl otillförlitlig om den ger nonsens eller varierande svar fid kodavläsning, men så fattade jag inte problemet här.
Nej det är inte problemet här. Problemet är det som MickeM beskriver: Att saker och ting ibland blir "lost in translation" eller helt enkelt inte finns med. Generellt sett är det med andra ord svårare att ringa in den faktiska felorsaken med hjälp av de generiska koderna än med hjälp av de Volvospecifika koder som ligger till grund för dem. Som MickeM påpekar kan en och samma generiska kod ibland motsvara flera tillverkarspecifika koder. En och samma tillverkarspecifika kod kan ibland också motsvara flera generiska koder. Och det finns också tillverkarspecifika koder som inte har någon generisk motsvarighet alls. I själva verket är det stora flertalet tillverkarspecifika koder av det sistnämnda slaget.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)