Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Jo det finns det. Och det görs också även om jag inte tittat på just dieslar anno 2005. Visst sjutton mäts oljetrycket. Men man labbar med variabla idéer om optimalt oljetryck och variabla oljepumpar. Det gör det på intet sätt omöjligt att ha varningslampa för lågt oljetryck. Bara en aning obekvämare. Själv är jag obekväm med tanken på att min VEA-motor bara har en dikotom oljenivågivare (för lite olja eller inte) och inget annat. Den verkar dessutom behöva timmavis för att anpassa sig och kan bara avläsas under optimala förhållanden. Ingen sticka och oklart vad som sker om oljetrycket är för lågt. Man kan bara hoppas att något varningsmeddelande dyker upp om det krisar sig. Idén på den här punkten tycks numera vara att inte oroa kunden med saker som den genomsnittlige kunden inte förstår. Blir bara en massa samtal till kundtjänst. :roll:
men inte hade dom väl kommit på iden med variabel oljepump 05? är inte det först på vea dom hittat på den idiotin ??:-/

men jag är envis och säger att det borde sitta en givare för oljetryck, för nog har du väl en röd oljetryckslampa i instrumenteringen?
Det finns säkert givare för oljetryck. Om det finns en oljetryckslampa är en annan sak. ;-) Sedan kan man bara hoppas att Volvo behagar upplysa en om att oljetrycket är för lågt på något sätt, innan det är för sent. ;-)

Summa summarum: Ingen har hittills tyckt att det är en bra idé att ta bort oljetrycksgivare. Det är inte det det handlar om. Det moderna förhållningssättet (från producentens perspektiv) är att konsumenten skall isoleras från alltför närgången bekantskap med produktens egenskaper. Började redan när Volvo tog bort kylvätsketemperaturen från kombiinstrumentet.

Jag blev påtagligt påmind om vad som gäller häromdagen när Microsoft påtvingade mig uppgraderingen till Windows 10. Ja jag tvekar inte att säga påtvingade eftersom jag inte hade sagt ja utan kom tillbaka till datorn och noterade att det var gjort utan mitt gottfinnande. Vad Microsoft just då och där kunde erbjuda var att återställa mitt system ... men bara om jag hade lust att vänta en timme eller två. ;-) Så jag sade ja till den påtvingade uppdateringen och har sedan argt konstaterat att man tagit bort alla möjliga indikationer och valmöljligheter som tidigare fanns. Jag är alls inte konspirationsteoretiskt lagd. Jag är å andra sidan inte ett dugg benägen att tro gott om privata kvaismonopol.
Man ska komma ihåg att Volvo går inte i spetsen av att försvåra för hemmamekaniker.
WW tog redan för många år sedan bort oljepluggen, i alla fall på vissa marknader, för att försvåra oljebyter hemma.
Audi A2 hade motorhuv som kunde öppnas bara på verkstan.

Vad gäller W10 tvångsuppdatering kan den hindras ,antingen manuellt eller genom att ladda ner GWX Control Panel
som gör samma jobb enklare.
Har använt båda metoder på mina datorer.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)