Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förra sommaren slutade volvon (2.5T -03) hålla tätt och jag lokaliserade felet till ett dåligt insugskamhjul. Jag hittade en begagnad utan glapp som såg fin och relativt ny ut och den har funkat alldeles utmärkt till nu då läker det igen på samma ställe så jag antar att den också har gett upp. Så jag siktar på en ny från Bilia denna gång.
Men dilemmat är att min mekplats och delar av verktygen är 10 mil bort och det känns lite olustigt att köra den biten med oljeläckage. Kan man koppla ur VVT-solenoidens kontakt för att på så sätt "stänga av" oljetillförseln till kamhjulet och puttra de 10 milen lite försiktigt?
Mvh
Jag letade på utländska forum och hittade en tråd där de hade kört utan solenoiden inkopplad flera månader då de hade installerat en vvt-motor i en icke vvt-bil. Så mekaniskt borde det fungera.
Men enligt denna skiss så är det oljetryck i VVT-enheten i både av- och på-läget så det kommer nog rinna ut lika mycket ändå.
https://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_ ... nction.pdf
För att påminna mig själv om att jag oroar mig för lätt, så svarar jag på min egen fråga igen: Oljan hamnade på samma ställe som förr men nu var källan till läckaget en mycket enklare operation. Vid senaste oljebytet hade jag lagt filtrets o-ring mot nedre flänsen där den tydligen inte ska ligga. Det höll ett halvår konstigt nog. Jag upptäckte det inte vid första undersökningen eftersom det var ett spray-läckage som sträckte sig åt alla håll. Men med upphissad varmkörd bil och motorn igång så var det inte svårt att se.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)