Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har noterat ett märkligt(väldigt märkligt) fel på en s80 2,4 -00. När jag vrider ner ECC:n till 18 grader, eller kallare, kommer det små vattendroppar/snö ur ventilationen över stereon. Tror det är vatten då det inte luktar. Annars fungerar ECC:n bra, något dåligt blås är det dock.

Kan det vara kondensvatten som letar sig dit på något vänster, eller står jag inför en saftig reparationskostnad av luftkonditioneringen?

Har googlat mig vansinnig men vet inte hur jag ska undersöka det här vidare..
Felbeskrivningen stämmer in på tempgivaren i evaporatorn(Is-bildnings sensorn). Det kyler bra i början men efter 20-30 min blir det varmare i bilen och mycket sämre fart på ventilationen. Med felaktig givare kyler kompressorn hela tiden tills hela evaporatorpaketet har isat igen och hindrat luftgenomströmmningen till kupen. Tecken på felaktig tempgivare är att då man slår av bilen smälter isen och bildar en stor pöl med vatten under bilen, kolla även rören från kompressor in i torpedväggen de brukar vara fulla med is. tempgivaren kostar ca 200 på volvo och är relativt lätt att byta den sitter i mittkonsolen i höjd med gaspedalen med bajonettfäste verktyg som behövs är en torxmejsel för att lossa panelerna vid pedalerna. Till v70 -03 har den art nr 30665118 säkert samma till din,
Har själv funderat på om den sensorn är boven, men tvekar på det eftersom att ECC:n inte packar ihop, även efter länge körsträcka. Det droppar faktiskt väldigt mycket kondensvatten långt fram till höger i motorrummet(tror ac:n sitter där?), detta skulle alltså kunna vara "smältvatten" från ac:n? Jag provar att byta nämnda sensor först. Får hålla tummarna att den är trasig!
Användarvisningsbild
av Perra83
När du får fenomenet stäng av ACn men behåll fläkten igång. Slutar det snöa då?

När ACn går. Ser eller hör du om kompressorn går till och från med jämna mellanrum? Går kompressorn hela tiden fryser den så klart snart igen.
Perra83 skrev:När du får fenomenet stäng av ACn men behåll fläkten igång. Slutar det snöa då?

När ACn går. Ser eller hör du om kompressorn går till och från med jämna mellanrum? Går kompressorn hela tiden fryser den så klart snart igen.
Ingen snö när ac:n är av, vad det gäller kompressorn så vet jag inte. Med bilen på tomgång hör jag inget speciellt, så antar att den tuggar hela tiden? Hör inte om den går av eller på, nej.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)