Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Vad ska en sådan kärra dra? Min 2007 v70 2.4d 163 hk med automat drar ca 0.83. Blandad körning .tycker det känns mycket? Bilen har gått 18 tusen och jag har bytt olja och filter samt luftfilter i veckan . Den rullar på 225/45r17 om det har betydelse.
zxcvbn skrev:Vad ska en sådan kärra dra? Min 2007 v70 2.4d 163 hk med automat drar ca 0.83. Blandad körning .tycker det känns mycket? Bilen har gått 18 tusen och jag har bytt olja och filter samt luftfilter i veckan . Den rullar på 225/45r17 om det har betydelse.
Låg på samma med min s80 07 med automat med d5 motor. Om du vill komma ner o förbrukning så testa kör i manuella läget och växla själv. Tror det är svårt att få ner förbrukningen annars.
Användarvisningsbild
av Jazzy
Svårt för mig att säga som har en manuell, men det beror ju på hur din blandade körning ser ut. Min körning växlar en del, och förbrukningen på min V70 D5 -05 (163HK) pendlar mellan 0,64 och 0,73 beroende på hur den blandade körningen ser ut. Men den ligger på 0,59 på långkörning och jag hade säkert fått ner förbrukningen ännu lite mer om man var snällare mot gaspedalen :D Så 0,83 på blandad körning med en automat är kanske inte så tokigt trots allt.
av andersuw
RichardCardell skrev:Om du vill komma ner o förbrukning så testa kör i manuella läget och växla själv.
Tycker den förbrukning TS uppger ser ganska normal ut givet att bilen har automatlåda och årsmodellen har runt 10 år på nacken. Tror inte heller det hjälper mycket att växla manuellt. Det som driver upp förbrukningen på automaterna är primärt momentomvandlaren och den blir man inte av med bara därför att man övergår till manuell växling.

Vad jag själv kommer att landa på i förbrukning vid blandad körning på min V70 D4 -15 (VEA-motor med åttastegad automat) vet jag inte riktigt ännu. Dock kommer jag säkert att landa en bra bit under den snittförbrukning TS anger men också en bra bit över den officiella förbrukningen på 0,45 liter milen. Skulle tippa på 0,6 som allra bäst men det är bara en förhoppning än så länge. På landsväg vet jag att jag kan komma ner på runt 0,5 liter milen även vid körning i ganska raskt tempo.
andersuw skrev:
RichardCardell skrev:Om du vill komma ner o förbrukning så testa kör i manuella läget och växla själv.
Tycker den förbrukning TS uppger ser ganska normal ut givet att bilen har automatlåda och årsmodellen har runt 10 år på nacken. Tror inte heller det hjälper mycket att växla manuellt. Det som driver upp förbrukningen på automaterna är primärt momentomvandlaren och den blir man inte av med bara därför att man övergår till manuell växling.

Vad jag själv kommer att landa på i förbrukning vid blandad körning på min V70 D4 -15 (VEA-motor med åttastegad automat) vet jag inte riktigt ännu. Dock kommer jag säkert att landa en bra bit under den snittförbrukning TS anger men också en bra bit över den officiella förbrukningen på 0,45 liter milen. Skulle tippa på 0,6 som allra bäst men det är bara en förhoppning än så länge. På landsväg vet jag att jag kan komma ner på runt 0,5 liter milen även vid körning i ganska raskt tempo.
Absolut ser användningen normal ut, kom ner 0,5dl när jag växlade manuellt då Volvos automatare är allmänt dåligt optimerade(vet ej hur nyare är) och är väldigt glada för att växla ner såfort man tittar på gaspedalen men någon gigantisk skillnad kan man nog inte räkna med.
av andersuw
Det ser lite annorlunda ut på de nyare. Min D4 -15 är dessbättre inte särskilt benägen att växla ner utan föredrar att utnyttja momentet och segdra om man inte trampar på väldigt ordentligt (eller skiftar till sportläget). Troligen kan man få den än mer benägen att ligga kvar på hög växel om man slår på ECO-läget (som jag dock hittills inte hunnit prova så mycket). Den är dessutom väldigt högt växlad på de högsta växlarna (sjuan och åttan). I 90 km/h puttrar man fram på "traktorvarv" (runt 1300 rpm).
Jag kommer ihåg att jag körde manuell växling på min gamla V50 T5 -05 och fick ner förbrukningen en del pga det Richard säger här ovanför att den växlar gärna ner fort. Men några direkta siffror kommer jag inte ihåg. Sen drog den gärna en stund på varje växel i automat men jag växlade tidigare manuellt. Så nog går det att få ner förbrukningen om man vill.
av zxcvbn
Tackar för samtliga svar!

Jag Hade kört en lång sträcka ca 35 mil 'motorväg'sen inne i stan typ 15-20 mil så det var nog därför Jag fick så högförbrukning.

Idag blev det hemfärd och då blev det bara 2-5 mil inne i städer så typ 35 mil 'motorväg' och hamnade då på 0,71 . Det är ändå hyfsat anser Jag? Legade kring 135 och använde bara Automatläget d.vs inte 'manuella växlingen' En bil med 10 år på nacken och 225 däck samt mycket packning.

Tror kanske 0,71 är bra förbrukning? 2,5kg lufttryck i däcken.
av chirho
Hej,

Jag har en -04 D5 (163hk) AWD automat som ligger på blandad körning över hela året (med husvagn, släp, takbox, värmare och allt annat) på 0,81l. Kör då iof ca 75-80% landsväg. Kör i stort sett bara på D-läge och med farthållare. Däcken jag kör är 225/40/18 med 3kg i däcken.

Tar jag bara bilen 0,77. Lägger jag in mitt BSR trim sjuker det ytterligare någon cl.

Bilen har nu gått 20300mil är servad enl boken med det tillägget att växellådan är sköljd vid 18000mil.

Min granne har en -06a manuell o ligger då på 0,67l med liknande körsträckor.

Det jag har märkt är väl det att sweetspoten för denna kombination är just hastigheter kring 80-95km/h. Ligger jag på motorvägen i 110-120 sticker förbrukningen iväg till ca 0,9-1l direkt.

AWDn och automaten gör väl sitt i förbrukningen men körstilen är väl största boven eller tillgången... Kör frugan blir det annan än om jag kör...

Du får väl avgöra själv hur du ser på det...

Mvh
Marcus

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]

Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]