Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Hej!
Jag konstaterade att det saknas bra beskrivning på att utföra kupéfläktsbyte på S80. Det bör gå likadant till på V70 antar jag. Det är obekvämt. Tänkte att det kan hjälpa någon annan.

Först, inse att det finns originalfläkt för drygt 2100 SEK tillverkad av Behr-HELLA, säljes av bl.a. Mr-Auto. Det finns Kina-kopia för halva priset som nästan passar, med klenare motor och klenare blad och som en del forum skrivit, låter redan från början. Köp original Hella, för det här jobbet vill man ej göra om p.g.a. dess obekväma placering. Fläkten är monterad direkt framför handskfacket och tas ut i ritning nedåt.

1 Lossa panel som finns under handskfacket, med 2 skruvar.

2 Lossa panel över tröskellåda, sitter med klammer, ryck upp.

3 Lossa dämpare till handskfack, öppna luckan så syns den uppe till höger. Drag övre fästpunkt rakt ut.

4 Lossa golvbelysningens lamphållare m.m. Lossa även elanslutning på fläktmotor.

5 Losssa handskfack, sammanlagt ca 10 skruvar runt om, ryck ut facket, lossa elbelysningen sladd från handskfacket

6 Vik ner mattan rejält från torpedväggen så rejält bakåt, det är därför panél över tröskellådan måste bort.

7 Lossa barnstolsfäste som går genom mattan, placerat direkt under fläkten på torpedvägg, 1 st 12 mm bultskalle

8 Lossa fläktens dräneringsslang som går ned till golvanslutning

9 Lossa, de 5 skruvar som håller fläkten upp mot värmeaggregatet. Dags för god belysning, bra spegel och mycket tålamod.

10 Lirka ut fläkten, det kommer att ta emot rejält mot dämpmattan på torpedväggen. Det är alldeles för trångt. Jag undrar om inte S80 har mer dämpmatta än V70?

11 Den nya fläkten anses känslig, tillverkaren anger att man ej får lyfta den i själva fläktbladen. Skall den nya fläkten komma in utan tvång och mindre våld, måste den gråa dämpmattan direkt under fläkten mot golvet skäras och vikas undan mot dörren så att det blir plåtrent mot torpedvägg. Det är mycket trångt att lirka in den nya fläkten. Mattan kan limmas med kontaktlim vid återmontering.

12 På den lösa fläktenheten finns den bottenkåpa av plast med en lång arm som sticket ut. Drag i armen uppåt samtidigt som du pressar på motsatta sidan så kommer det att gå att rycka av bottenkåpan så att man kommer åt motorns fästskruvar.

13 Efter det att motorns anslutning till motståndspaketet har lossats och fläktmotorns 2 skruvar, kan motor pressas ut ur dess montagetub. Motorn sitter med bra passning gummiupphängd mot fläktaggregatets plasthus.

14 Montera nya motorn med stor försiktighet i dess plasthölje, som sagt, tillverkaren anser att du ej får lyfta i fläktbladen. Fetta in gummit så att det glider lätt.

15 Med demonterad dämpmatta från torpedväggen går det att försiktigt lirka in fläktpaketet på plats utan våld.

16 Eftersom nu fläkten som skall monteras tillbaks vill trilla ned p.g.a. Mr. Newton och hans lagar skulle man nu behöva i princip 4 händer, en som håller spegeln för att hitta skruvhålen, en som håller skruven, en som håller fläkten på plats och en som håller skruvmejseln. Därför underlättar det ifall skruven vill hänga kvar på skruvmejseln. Jag kapade en kort, ca 15 mm lång plastslang som håller runt skruvhuvudet och ned över bitshuvudets 6 kantiga hals. Oavsett lösning måste man ha en torxskruvmejsel med skruvhållare samt vinklingsbar.

17 Återmontera i tur och ordning. Räkna med att det tar några timmar och att det är inte skönt att ligga och arbeta över tröskellådan på sidan. Man är mör efteråt om man inte är en atletisk ungdom. Utrustning under instrumentbrädor skulle förbjudas.
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]