Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Hej Esad,

Du dyker upp lägligt. Hade redan ditt namn på tungan. ;-) Tjusigt med Classic-modellen på luftriktarna dessutom. Klart man borde ta tillfället i akt och byta till dem. :D
av andersuw
Minns inte riktigt hur det ser ut på insidan men misstänker att det går att laga. Troligen bara några kuggar som gått av på justeringsratten. Så det kanske kan räcka med att hitta vilken ventilationspanel som helst, inte nödvändigtvis den i mitten, och sedan bara byta justeringsratt. Det bör vara från en -04 eller senare på grund av färgen (Charcoal infördes -04). Funkar med både S60 och V70. Lite osäker på S80.

Men hör med Esad först. Det är en synnerligen pålitlig och hjälpsam person och väldigt resonabel ifråga om priset. Köper du vad han erbjuder får du dessutom luftriktare med aluminiuminlägg (kom först på Classicmodellerna, i alla fall på V70), vilket höjer intrycket en del. Har själv bytt till sådana på min V70 -02, delvis med Esads hjälp.

Du behöver bara ta bort hela ventilationspanelen där den är trasig, det vill säga i mitten. På de övriga två räcker det med att byta bara den lilla plastbit i mitten av munstycket som man petar på för att ställa luftriktningen. Den sitter bara fastsnäppt och kan enkelt pillas loss med ett fiskben (även kallad P-mejsel).
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]