Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!
Lämna in bilen och fick automat lådan helrenoverad, och fick lite problem efter.

Hittade felkoder :
P0700 - Transmission Control System Malfunction
P0102 - Mass or Volume air flow circuite low input
P0112 - Intake air temperature circuite low input

Dieselvärmaren vill inte starta när jag försöker få igång den, när man försöker knäppa på den så står det "PÅ" i någon sekund tills han slår av så det säger (givetvis) "AV". När min mor hämtade den så gick den "igång", det vill säga någon fläkt sa hon men slog av efter ca 10 sekunder, starta bilen och körde hem den så jag fick prova och då var det som jag skrev först.. Vart kan jag börja söka?

Någon dag efter så står det något i stil med "Anti Sladd serv. erfodras" i displayen, det står så ända tills jag stänger av bilen. När jag startar och kör iväg så står det att den är tillfälligt avstängd, kör jag några kilometer så kan meddelandet försvinna, kör jag lite till kommer serv. erfodras texten tillbaka.
Funderar på att det kanske har varit någon kontakt som dem har ryckt i tillsammans med demonteringen av lådan? Liten gissning bara..

Sen är det lite små problem som att ratten är sned, Det läre jag kunna göra själv iallafall, men vart fixar jag det? Bara att skruva lös ratten och rätta till den eller går det bara att sätta den på ett sätt? krock kudden, någon risk?

Det är ett vissel i kupén som reagerar på gaspådrag, låter ungefär som turbon fast det kommer från fläkten? makes sense? :P

Ursäkta att jag frågar så mycket, jag har inte fast jobb så jag vill försöka leta lite själv först för att försöka spara nån slant.
Är grymt tacksam för svar och är jag otydligt med/i något så skrik på mig! :)
vad jag kan säga så har du haft för många startförsök på d-värmarn, efter 3st startförsök så låses sig värman, måste släcka den felkoden med vida/dice.

du har ingen tillgång till felkodsläsare? vore bra att veta om du får nån felkod på abs? kanske abs-ring ? brukar vara standard att dom går av.

resten kan jag tyvärr inte svara på . Med vänlig hälsning, :mrgreen:
fel på TCM, dvs transmissionselektroniken. Hade de glömt koppla in den borde felkoden varit no signal.
De som vart på o pillat på bilen skulle självklart kollat att det inte finns felkoder.
Vem har skruvat i växellådan?
Det är bara att åka tilbaka med bilen o kräva åtgärd. Man lämnar inte ifrån sig en växellåda med felkoder på. Tattaraktigt.

Mitt råd är att först åtgärda flet kring transmissionsstyrningen och sen låta någon med Vida läsa ut felkoder så att du får en klar bild av läget.
Low signal skulle jag viljat ha som no signal om de inte är inkopplade.
Lämnade in bilen på däckab och gjorde en framvagnsinställning samt balansering på alla däck. När dem tog loss höger fram så hittade dem ett stag som satt löst som dem drog åt.
Jag frågade om dem såg att något var trasigt eftersom att den var lös men det var det inte.
När jag körde därifrån så fick jag inget meddelande på antispinnen iallafall.
Jag har en felkodläsare som jag kör med torque i mobilen. Det var genom den jag fick fram de felkoderna

Edit, det var gbals i Gävle som pilla med den, han som höll på skulle på semester så jag antar att han stressade en aning..
tiquz skrev:Jag har en felkodläsare som jag kör med torque i mobilen. Det var genom den jag fick fram de felkoderna
Den läsare du har tar bara vissa av felkoderna och levererar dem i generiskt format snarare än Volvos eget. Det gör det svårare att ställa rätt diagnos. Bästa alternativet i dagsläget är VIDA (Volvos eget datorprogram för service och reparation) i kombination med DiCE (en låda innehållande den elektronik som krävs för att koppla ihop OBD-uttaget i din bil med den dator som VIDA körs på).
ne man måste inte uppdatera bilen och det går inte göra utan anslutning till volvos server. Man kan skaffa inloggning men det krävs ganska mycket, bl a mek.verkstad osv.
O, du lämnat bilen i gävle finns det säkert någon där som kan hjälpa dig läsa av felkoderna med vida. Fråga här på forumet efter hjälp med avläsning.
tiquz skrev:Jo jag har funderat på att skaffa en sån ett tag men vart lite osäker, det här med uppdateringar osv. kan man göra det genom nätet eller måste man uppdatera över huvud taget?
Menar du uppdatering av VIDA-programmet i sig själv? Eller uppdatering av programvaran i bilen? Det senare kan du fortfarande bara göra via Volvo. Uppdatering av VIDA behövs normalt inte annat än om du köper en bil som är så ny att den inte täcks av den VIDA-version du redan har. När och om det händer får du helt enkelt köpa dig en ny version av VIDA som klarar din nya bil.

Om det finns vill säga. Den sista version av VIDA som inte är helt Internetbaserad och som för vissa ändamål kan köras utan uppkoppling mot Volvos servrar är 2014D. Den versionen sträcker sig fram till åtminstone en del av årsmodell 2015, möjligen hela årsmodellen. I vart fall klarar den min egen "nya" bil (MY -15, producerad vecka 47 2014). När det gäller årsmodell 2016 och framåt finns mig veterligen ingen fullvärdig version av VIDA att tillgå för gemene man (även om man kan ha viss nytta även av en icke-fullvärdig version).
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]