Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
ja, haldex släpper kraftöverföringen om parkeringsbromsen dras åt.
Haldex generation 2 och 3 saknar diffspärr bak, det är en helt vanlig diff. Kom först med XWD vill jag minnas.
av osla
milktrucker skrev:ja, haldex släpper kraftöverföringen om parkeringsbromsen dras åt.
Haldex generation 2 och 3 saknar diffspärr bak, det är en helt vanlig diff. Kom först med XWD vill jag minnas.
var väl bara saab som fick den där elektriska diffen?
av KnotVillage
milktrucker skrev:ja, haldex släpper kraftöverföringen om parkeringsbromsen dras åt.

Det gäller även fotbromsen då eller?
Hej allihopa! Bättre sen än inte alls, Haldex kopplingen hade smält ihop till en enda solid klump så 100% drivning hela tiden på båda bakhjulen vilket då blev som en form av diff (typ) Volvo hjälpte mig att få tag i en begagnad Haldex som gått 3500mil å bytte den för 7500:-.
Detta löste problemet å bilen funkar å driver som den ska.

obs: ska tilläggas att detta är ett väldigt ovanligt fel som ingen vet vad som orsakat det, enligt volvos system så vart det om jag minns rätt bara några få 3-4st fall i rapporterade sverge, där av så stod alla som tillfrågades som frågetecken å klia sig i huvudet...
Någon form av goodwill då eller? 7500 för en förhållandevis ny haldex (eller inklusive slutväxel/bakaxel?) låter väldigt billigt. Bara en haldex kostar kring 15000 kr på bildelsbasen om jag minns rätt, exklusive montering och sånt.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]