Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jolabero
Okey !
Jag är ju absolut en amatör vad gäller detta .....men jag har kollat alla jordanslutningar samt fixat det jag tror varit oxiderade, även kollat säkringar som har varit okey, vad gällande pumpmotorn så är jag mycket osäker, när jag spänningsmatade den med 12 volt ( rätt polariserad ) så funkade den....men när jag resistansmätte kontaktstycket så fick jag ett något underligt värde typ 1800 ohm eller nåt så visst kan det vara fel på pumpmotorn, har du något rimligt resistansvärde på pumpmotorn spänningsingång ?
av andersuw
Nej, tyvärr kan jag inte se att VIDA specar resistansen på pumpmotorn. Men 1800 ohm verkar ju onekligen i högsta laget. Däremot finns det ett test i VIDA, i anslutning till felkod ABS-0070, just för att testa pumpmotorn och dess anslutningar.
av jolabero
En liten men inte obetydlig info !
Min abs styrenhet är skiftad med en exakt likadan och som är dokumenterat fungerande, i min bil funkade den inte och gav exakt samma felkoder som den gamla.....omvänt när min defekta abs styrenhet monterades i bilen jag lånade styrenheten från så fungerade den till 100 % i den bilen
av v70t4y2000
Vad har du haft/har för felkodsläsare ?
Skriv var du kommer ifrån i din personliga info så kanske någon kan läsa ut felkoderna med Volvo Vida ?
Brukar inte vara nåt problem att finna ABS-fel ...sen kan man ju verifiera tex vänster/höger sensor osv.
av andersuw
jolabero skrev:En liten men inte obetydlig info !
Min abs styrenhet är skiftad med en exakt likadan och som är dokumenterat fungerande, i min bil funkade den inte och gav exakt samma felkoder som den gamla.....omvänt när min defekta abs styrenhet monterades i bilen jag lånade styrenheten från så fungerade den till 100 % i den bilen
Ja du noterade det i ett tidigare inlägg så jag har sedan baserat mina fortsatta svar på premissen att ABS-enheten är frisk.
av jolabero
7 timmar i garaget till ingen nytta suck !
Jag har nu lånat upp en abs pump med styrmodul ( samma som jag har ) , ska montera styrmodulen nu och funkar det inte ändå så blir det byte av pump i helgen.
En skillnad är det dock denna pump mäter 5,5 ohm i kontakten vs min gamla som ligger på nästan 1,8 k ohm.
andersuw....har du pinout:en till kontaktstycket för styrmodulen ?
Vad verkstaden läste ut koderna med vet jag inte och framgår inte av papperet, min läsare är en biltema 15-1369
av andersuw
Så här ser signalbeskrivningen ut. Svårt att posta detta så att allt blir rätt. Lägger jag det som en bild är det risk för att du inte kan läsa texten eftersom den blir för liten. Lägger jag det som text försvinner kolumnstrukturen utan att jag kan göra mycket åt det. Men jag hoppas att det funkar för dina syften ändå. Schemat i VIDA har hur som helst fem kolumner: Anslutning på mätboxen, anslutning på styrenheten, signaltyp, tändning på, övrigt. Ibland finns det uppgifter i enbart vissa kolumner. Att uppgift saknas markeras med ett streck (-).

593: Signalbeskrivning

Signalbeskrivning, Styrenheten för låsningsfria bromsar (ABS)

Alla värden som anges är mellan respektive anslutning i kolumn 1 och #A8 eller #A24 (jord), om så inte är fallet anges detta inom parantes.

Obs! Det är viktigt att inkoppling av mätbox och kontroll av stompunkter görs innan mätningarna påbörjas.
U = likspänning i volt (V) Ubat = batterispänning (V)
I = strömstyrka i ampere (A) Ulåg = spänning nära 0 V
Ansl. mätbox Ansl. styrenhet Signaltyp Tändning på Övrigt
#A1 #1 Signal hjulsensor vänster fram Tand mot sensor: I≈14 mA U≈9 V
Lucka mot sensor: I≈7 mA U≈10 V
(vid normal systemspänning) Hjulsensorerna genererar en ström till styrenheten. När tandhjulet roterar genererar sensorn en pulsad ström (fyrkantsvåg) där strömstyrkan beror på tandhjulets läge. Frekvensen ökar med hastigheten.
#A2 #2 Spänningsmatning hjulsensor vänster fram U=Ubat -
#A3 #3 - - -
#A4 #4 15l-matning (spänningsmatning från tändningslåset) U=Ubat -
#A5 #5 Signal hjulsensor vänster bak Tand mot sensor: I≈14 mA U≈9 V
(vid normal systemspänning) Hjulsensorerna genererar en ström till styrenheten. När tandhjulet roterar genererar sensorn en pulsad ström (fyrkantsvåg) där strömstyrkan beror på tandhjulets läge. Frekvensen ökar med hastigheten.
#A6 #6 Spänningsmatning hjulsensor vänster bak U=Ubat -
#A7 #7 - - -
#A8 #8 Effekt- och signaljord (mäts mot batteriets minuspol) U≈Ulåg -
#A9 #9 30-matning in- och utloppsventiler (spänningsmatning från batteri till in- och utloppsventiler) U≈Ubat Spänningsmatning till in- och utloppsventiler samt signal till styrenheten.
#A10 #10 Kommunikationsledning styrenheter (CAN L) U=2-3V -
#A11 #11 Kommunikationsledning styrenheter (CAN H) U=2-3V -
#A12 #12 - - -
#A13 #13 - - -
#A14 #14 Signal bromsljuskontakt (gäller endast AWD TRACS) Bruten: U≈Ulåg
Sluten: U≈Ubat. Bromsljuskontakten sluter vid bromsning.
#A15 #15 - - -
#A16 #16 - - -
#A17 #17 - - -
#A18 #18 Signal bromsljuskontakt Bruten: U≈Ulåg
Sluten: U≈Ubat Bromsljuskontakten sluter vid bromsning.
#A19 #19 Signal hjulsensor höger fram Tand mot sensor: I≈14 mA U≈9 V
#A20 #20 Spänningsmatning hjulsensor höger fram U=Ubat -
#A21 #21 - - -
#A22 #22 Spänningsmatning hjulsensor höger bak U=Ubat Hjulsensor matas med 12 V genom styrenheten.
#A23 #23 Signal hjulsensor höger bak Tand mot sensor: I≈14 mA U≈9 V
#A24 #24 Effekt- och signaljord (mäts mot batteriets minuspol) U≈Ulåg -
#A25 #25 30-matning pumpmotor (spänningsmatning från batteri) U≈Ubat -
av jolabero
Problemet Löst !!!!!!
Nya abs styrenheten på plats....men samma fel fortfarande, har nu även bytt pumpen och jomenvisst !!!!! nu lyser inte några varningslampor längre samt hastighetsmätaren funkar normalt, ska väl inte bli allt för kaxig än men det verkar funka.
Har raderat alla koder men nu dök det upp en DDM-0025 ( detta utläst med biltemas felkodsläsare ) med spec: DTC definition ej hittad vänligen se fordonets servicemanual.....jahaja ! är detta något som man bara kan skita i eller ?????
Och till andersuw ett jättestort tack för ditt engageman
Nu återstår bara att prova och se om min ursprungliga box fungerar den med
av andersuw
Kul att höra att det går framåt! Märkligt att felkoderna för hjulsensorerna försvann när pumpmotorn var fixad men hoppas inte desto mindre att de håller sig undan även fortsättningsvis. Håller också tummarna för att det funkar med din gamla ABS-enhet, vilket jag skulle tippa på att det gör. :D

Apropå DDM-0025 så är det en gammal bekant för både mig och en del andra har jag förstått. Vad koden enligt VIDA betyder är att det är fel på någon av spegelmotorerna på förarsidan (den för justering och den för infällning) eller på spegeluppvärmningen eller på kommunikationen mellan någon av dessa och DDM (Driver Door Module, styrenheten i förardörren). Jag har den koden (och även dess motsvarighet på passagerarsidan PDM-0025) mer eller mindre permanent på min 02:a. Men jag har aldrig upptäckt något som helst fel på spegelfunktionen på någondera sidan. Om jag raderar koderna återkommer de normalt inte bums. Men nästa gång det blir dags att läsa felkoder brukar de finnas där säkert som amen i kyrkan. Jag skulle sätta en slant på att detta är en "spökkod" även i ditt fall. Alltså inget att bry sig om så länge spegeln funkar som den skall. :D

Att man ökar andelen förlust genom att l[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]