Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle tro att det är någon som rullat bakåt och samtidgt lagt i växel och försökt köra framåt.
Ser ganska ofta folk som backar utan att stanna helt fösöka köra iväg på 1:an gör man detta i kraftig lutning så är väl det första som knäcks i drivlinan lamellplattan.
Inte första gången jag sett det hända
Magnus308 skrev:Skulle tro att det är någon som rullat bakåt och samtidgt lagt i växel och försökt köra framåt.
Ser ganska ofta folk som backar utan att stanna helt fösöka köra iväg på 1:an gör man detta i kraftig lutning så är väl det första som knäcks i drivlinan lamellplattan.
Inte första gången jag sett det hända
I så fall skulle man sett en vridning i anslutning till brottet, detta handlar högst troligt om utmattning eftersom brotten är exakta kopior av varandra.
Att rulla baklänges innan man kör framåt görs ju som regel med slirande koppling och risken för att det skulle medföra att man knäcker lamellcentrum på detta viset är minimal. Sällan körs det ju med hög fart bakåt för att sedan ändra riktning (ja i alla fall häromkring ;) ), och även om man skulle göra det så blir inte resultatet detta som vi ser på bild!
Jag tror som du " Hilmer ". Det är typiska utmattningsbrott, men varför? Jag har mekat med bilar sen solfjäderkopplingen kom, men aldrig sett ett sånt här brott. Får rätta mig själv lite, måste ju inte vara axiella krafter som utmattar. Kan ju vara dubbelmassesvänghjulet som på nått sätt överfört motorns pulser. Svärsonens V70 har varit inne på Volvo ett antal gånger pga vibrationer när kopplingen släpptes upp. Sista gången bytte dom DM hjulet. Det blev bättre men inte bra.
Min bild visar inte hela lamellen. Det är bara på ena sidan 3-4 plåtar gått av. Troligen visste inte bilägaren att han var på väg mot ett haveri.
det skulle vara skoj och få en förklaring på orsaken, har hänt mig 2 gånger visserligen i en 100 hk saab 99 på 80-talet men i alla fall. För mig var det totalras efter att alla fjädrarna var av. Lamellerna var piratdelar och höll ca ganska exakt år och 2000 mil i bägge fallen, när jag bytte till orginal så höll det bilen ut.
dieselkenneth skrev:det skulle vara skoj och få en förklaring på orsaken, har hänt mig 2 gånger visserligen i en 100 hk saab 99 på 80-talet men i alla fall. För mig var det totalras efter att alla fjädrarna var av. Lamellerna var piratdelar och höll ca ganska exakt år och 2000 mil i bägge fallen, när jag bytte till orginal så höll det bilen ut.
Det var helt säkert felaktigt material i plåtarna, kanske felhärdad plåt. På den tiden kunde man inte skylla på DM svänghjul. Det fanns inte vad jag vet. Ryckutjämningen satt i lamellen - skruvfjädrar mellan centrum och friktionsbeläggen.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]