Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej min klimatanläggning har slutat fungera efter jag tog ut batteriet och laddade det. sätesvärmare, fläktreglage ingenting lyser. inget fungerar. Jag har kollat alla säkringar i motorutrymmet, kupén och bagageluckan alla är hela.. men nummer 23 i kupén 5Ampere hade gått. så den bytte jag. men det fungerar ändå inte. Jag har provat haft borta minuspolen 5 minuter från batteriet. och satt tillbaka den men ingenting händer?. är det någon som har haft samma problem eller vet vad de kan vara för fel?.
Säkring 23 avser bl.a. CCM (Climate Control Module). Om LSM (Light Switch Module) och rattspakarna (som ligger på samma säkring) funkar som de skall har du troligen fått kortis i strömförsörjningsdelen av CCM (t.ex. när batteriet kopplades in igen), vilket i sin tur fått säkringen att gå. Om säkringen nu förblir hel när du stoppar in den och andra saker på samma säkring fungerar är kortisen borta men CCM sannolikt paj. Troligen kan du hitta en begagnad på skroten till vettigt pris. Se till att få en från en S80 av samma årsmodell (möjligen kan även 98 funka). Vet inte om du sedan även måste ladda om mjukvaran till CCM hos Volvo för att få det att funka. Knapparna nederst på CCM är förhoppningsvis hela och kan i så fall flyttas över från den gamla CCMen till den nya.
Är inte en "ny" CCM ganska dyr? Jag hade provat att lyfta minuspolen längre än fem minuter till att börja med. Hur länge den ska vara av verkar vara ganska godtyckligt men 30-60 minuter för att vara på den säkra sidan. Funkar inte det kan man ju börja kika på priset för en begad CCM, alt. låta en verkstad läsa ut felkoder.

Edit: googlade lite snabbt och du verkar inte vara den första med felet men oklart vad som orsakat det. Att göra en omladdning av CCM:en på verkstad verkar ha löst det. http://volvoforums.com/forum/volvo-v70- ... ent-43939/
Schmoyoho skrev:Är inte en "ny" CCM ganska dyr?
Ja säkert om man köper den hos Volvo. På bildelsbasen kan man hitta en för ca 800.

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]