Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av javlaandersson
-01 V70n Jag har 3 st
Har en blå ståendes som skall säljas i delar
Skulle sälja elhissmodulen, men bilen var inparkerad, så jag fick ta från min Gulfärgade så länge.
Dagen efter tog jag bort på den Blå och satte i Guld, funkade inte.
Tog då från min Svarta å satte i Guld, funka inte.
Båda funkar i den Svarta
Åkte till han som köpte från Guld och provade, funkar inte i Guld nu heller.

Vad fabian ?????
av andersuw
Menar du DDM (Driver Door Module), styrenheten i förardörren (som sköter en hel del utöver elhissarna)? De kan vara lite kinkiga. Inte säkert att det går att byta utan vidare även inom samma årsmodell. Kanske kan du få någon av dem du har kvar att funka om du åker till Volvo och ber dem ladda om programvaran. Annars får du försöka hitta en ny på skroten. Om du inte har artikelnumret på den som satt i bilen från början gäller det att hitta en som kommer från en bil tillverkad så nära som möjligt i tid.
av javlaandersson
DDM ja
Det är samma årsmodell på allihopa.
Har ju dessutom provat med den som satt i bilen från början....
Inte ens den som satt tidigare funkar.

Och äldre än -06 så finns ingen programvara att uppdatera, d kom visst -06
av andersuw
Om du har provat med den som satt där från början och inte heller den funkar blir det hela lite myko. Då får man börja misstänka fel i kablage/kontaktstycken. Kan ju vara något som hänt i samband med demonteringen. Kan också kanske vara till hjälp att läsa felkoder.

Var batteriet bortkopplat när du tog ur DDMen? I så fall: Väntade du fem minuter med nyckel ur innan du kopplade bort batteriet?

Apropå mjukvara: Jo såvitt jag vet är det möjligt att ladda mjukvara till DDM på en bil av årsmodell 2001. När man byter DDM-enhet handlar det inte om uppdatering utan av omladdning så att bilen och den nya enheten förstår sig på varandra.
av javlaandersson
När det DDM plockades bort var bilen avstängd batteriet var inte bortkopplat
Fast det var det inte på den blåa eller den svarta heller
av andersuw
javlaandersson skrev:När det DDM plockades bort var bilen avstängd batteriet var inte bortkopplat
Fast det var det inte på den blåa eller den svarta heller
Problem skulle möjligen kunna uppstå därför att det ligger någon felkod om felkonfiguration e.dyl. kvar och spökar efter bytesförsöken. Annars misstänker jag som sagt fel på/vid kablage/kontaktstycken i första hand.

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]