Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det är självklart märkligt, hur felet uppenbarar sig. Det betyder ju inte av sig självt att det måste finnas en märklig förklaring, utan det kan finnas en banal förklaring, med nån form av ovanlig variant. Det verkar som om statiska problem (i stil med obalans eller skevhet i hjul) inte är aktuella, för sådana problem borde alltid märkas. Problem som hänger ihop med hjulvinklar blir emellertid också beroende av hur/var bilen körs, dvs hur man tar kurvor, hur vägen lutar och om det finns spår i vägbanan mm liknande. Det finns alltså många parametrar som påverkar bilens beteende. Om man kombinerar ett hjulvinkelfel (även ett litet) med ett glapp i hjulupphängningen eller styrningen så blir det ett avsevärt antal olika situationer som kan (eller inte kan) skapa en vibration. Bilar med McPherson-framvagn är rätt känsliga för hur den övre fjäderbenslagringen mår, exempelvis. Beroende på hur den utsätts för krafter och vad det finns för rörlighet i den lagringen, kan camber, caster och toe-in påverkas beroende på hur krafterna påverkar ett framhjul. Därav att jag personligen tycker att kontroll av alla leder och hjulvinklar är en rimlig åtgärd om det uppstår vibrationer. Det är inte säkert att det är lösningen, men det är ändå en väg att börja nalkas problemet.
av Macke117
Jag håller med dig i hur du resonerar kring felsökningen och tänkbara fel. Har ändå lite svårt att tro att det är i framvagn / hjulupphängning som felet är. Tack ändå för dina tips / råd!

Jag har ingen erfarenhet av att skruva med automatlådor/momentomvandlare men min känsla är att det är där det spökar.
av PromB
Min ratt vibrerar vid 90 och 110, 120.

Bytt länkarmar fram, alla bromsskivor- och belägg fram/bak, samt gjort hjulinställning förra halvåret.
Och igår bytte jag det övre motorfästet som var riktigt risigt därtill, åkte ut på motorvägen efter men ingen märkbar skillnad.

Inne på att det är däcken som klämmer, tur är att jag behöver införskaffa nya sommardäck i år, om inte så är det en till bov att stryka.

[youtube]Y8eqZlbC6Fo[/youtube]
av Macke117
Ska byta till vinterdäck om nån vecka.

Idag har jag kört 55 mil utan några vibrationer.
Har inte gjort något alls för att lösa problemet så när nästa gång bilen börjar vibrera det vet jag inte.
Att bilen börjar vibrera igen känns ganska säkert, bara oklart när.
av Xuri
Ni som har problem med vibrationer.

Kolla däcken och fädersäte etc i bakvagnen. inte ovanligt att de börjar hoppa självmant om grejerna är dåliga !

de är heller inte jätteovanligt att inre drivknutarna fram blir dålig å dom kan skapa vibrationer vid belastning/rullning etc.

Har själv en dålig drivknut på min kärra å ratten vibrerar vid lite belastning.

Sen tycker jag de är ett helvete å hitta däck till en v70 som inte blir platta för man parkerat bilen mer än några timmar..
hoppar å studsar som fan dom första 4-5 km om bilen varit parkerad ett tag.
av Macke117
Eftersom det blev vibrationer i bilen i torsdags var jag tillbaka till Volvo-verkstad.

Frågade om det kunde vara automatlåda/momentomvandlare som är orsaken till plötsligt uppkomna vibrationer och som försvinner bara av att jag stannar till på vägen.

Enligt killen i verkstaden är det en dyr chansning att spola lådan och uppdatera den då man inte vet om det löser problemet. Normalt sett är det inget man behöver göra på en V70 som brukas vid normal körning.

Nu kör jag vidare tills det finns något mer konkret att ta på.
Användarvisningsbild
av wissel
Macke117 skrev:Eftersom det blev vibrationer i bilen i torsdags var jag tillbaka till Volvo-verkstad.

Frågade om det kunde vara automatlåda/momentomvandlare som är orsaken till plötsligt uppkomna vibrationer och som försvinner bara av att jag stannar till på vägen.

Enligt killen i verkstaden är det en dyr chansning att spola lådan och uppdatera den då man inte vet om det löser problemet. Normalt sett är det inget man behöver göra på en V70 som brukas vid normal körning.

Nu kör jag vidare tills det finns något mer konkret att ta på.
Litet sammanträffande här. Jag har likadana vinterdäck som du har,(Continental ICE Dubb 17" 235x17) med lite obalans till o från. Balanserade dom men samma fel igen, balanserade igen och bad däckfolket att ta loss däcket för att kolla fälgen som var helt OK.
På med däcket igen o ny balansering tills allt var OK. Tar loss och byter balanseringsmaskin, obalans som bara den igen.
Ombalanserade däcken 5 ggr, obalans varje gång dom började om.
Jag sänkte däcktrycket till 2,5 och det blev bättre. Jag tror helt enkelt att däcket är skit och kör med detta tills dom är slut, (6mm kvar).
Dom har visuellt kollat däcket såväl yttre som inre, allt ser OK ut ! Har försökt att skifta dom fram/bak men samma skit hela tiden.
Nu sitter dom så långt bort från mitt arsel som möjligt = Hö. bak.
Satte på mina sommardäck (Michelin) och inga vibrationer = Continaldäcket är felaktigt.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]