Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
efter ca 16k mil på mätaren läcker det lite olja från en av dämparna i fram. Har fått anteckning på besiktningen två år i rad nu, och bestämt mig för att göra något åt det.

Volvo Rejmes i Örebro skulle ha hutlöst med pengar för att byta dem, har för mig meken snackade om ~8000:- per sida. Från http://www.reservdelar24.se kostar Monroe C2501 ca 4500/paret.

Jag kan inte minnas att jag sett något om dessa när jag bläddrade i Haynes-manualen för S60, så jag undrar:

Är det bara att koppla in dem när man bytt, eller behöver man göra någon form av kalibrering eller annan programmering av systemet?
Är det svårt att byta dem?

Jag har upplevt att bilens bakvagn vill kasta lite i sidled när man kör över ojämnheter med ena sidan (rakt fram) eller när man svänger och går över ojämnheter. Det märks mindre när man ställer chassiet i Advanced, men man orkar ju inte studsa runt i det läget hela tiden. Hoppas dämparbytet fixar detta.
Senast redigerad av 1 Mabuse, redigerad totalt 0 gånger.
BYT SJÄLV !
det krävs fjäderspännare, torxhylsa till spärrskaft, mutterdragare rekommenderas till att lossa fjäderbenet från spindeln.
Det krävs ett skjutmått för att ta ut måttet på nuvarande camber-inställning, dvs hur mycket däcket ska luta inåt/utåt då detta justeras med 2 bultar i fjäderbenet.
Ingreppet går ganska fort, men det krävs att man vet vad man gör, bl a för att fjädrarna är ett farligt moment. Av säkerhetsskäl är 2 simpla fjäderspännare bäst. Smörj gängningen med fett då de kan sätta sig annars, eller bli varma. De spänner ner nästan 400 kg per cm de dras ihop.

Om bilen är sladdrig och krängande bak, byt till volvos hårdaste krängningshämmare. Det ger en helt ny bil som känns spänstig och graciös.
Osäker om det behövs göras, men en såkallad SUM(suspension module)-kalibrering kan du göra, måste vara billigt på Volvo för det tar inte så lång tid.

Ang sidohoppande bakvagnar så är det nåt det skrivs om en del på Swedespeed-forumet för just R-bilar. Tror det finns en uppdaterad bussning till nånstans i bakvagnen som ska hjälpa detta?
Sen verkar det hjälpa att ställa toe-in till typ 0 också
JE Jr skrev:Titta vad jag ittade!

Scrolla ner till post 14 om du inte orkar läsa hela diskussionen, där ligger en bulletin från Volvo ang. Sidohoppande bakvagn med förändringarna jag nämnde ovan.

http://forums.swedespeed.com/showthread ... t=side+hop

MVH
Bra! Tack!

Varken Rejmes i Hallsberg eller Rejmes i Örebro hade hört talas om detta. Jag frågade dem, och den ena tyckte jag skulle byta krängningshämmare i bak (vilket jag gjorde utan effekt) den andra tyckte jag skulle göra en hjulinställning... (Jag bor närmare Hallsberg, men åker inte dit igen efter den senaste fasäsen då de satte borrmaskinen i framskärmen utan att dubbekolla i arbetsordern om det skulle göras eller inte)
lennart lundberg skrev:Hej!

Pröva att kontakta denna firma om Four-C dämpare. Se länken:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Mo ... ?ca=11&w=3

Lennart
En tusenlapp högre per styck än Reservdelar24.se
Om Reservdelar24 inte kan leverera kanske jag får höra med mr-parts.com.
mr-parts.com kunde inte heller leverera.

Efter många om-och-men och utskällning av web-shop lyckades jag tillslut få AutoDoc att leverera. ca 3000:- styck.
Det var på femte försöket. Webb-shopparna har tydligen inga problem med att skriva att de har reservdelarna för att locka till sig köpare, men när man väl beställer kan de inte leverera. Fan, vad man vill kräkas på dem.

AutoDoc gjorde i alla fall rätt för sig. Kudos till dem.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]