Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jöns
Hej!

Jag konstaterade igår att bilen läcker bensin vid tankning. Börjar läcka när tankningen påbörjas och slutar en stund efter att jag tankat färdigt. Det läcker vad jag kan se inget vid andra tillfällen även om tanken är full så därför misstänker jag nåt fel på påfyllningsröret eller dess anslutningar.

Någon annan som upplevt något liknande eller vet om det är lätt att plocka ner påfyllningsröret? När jag kryper under bilen så är det svårt att se var det kommer ifrån då bakaxeln skymmer det mesta av röret.

Bilen är en S60 2.4 Bensin -01 ~20000mil.
av öhman
hej det sitter en gummibälg mellan påfyllningsröret och tanken kolla så att den inte spruckit , hade samma problem på min v70 vid tankning , kostar ca 100 kr hos volvohandlaren men det var inte roligt att byta den då det är trångt som satan där den sitter ,.,.,.,
öhman skrev:hej det sitter en gummibälg mellan påfyllningsröret och tanken kolla så att den inte spruckit , hade samma problem på min v70 vid tankning , kostar ca 100 kr hos volvohandlaren men det var inte roligt att byta den då det är trångt som satan där den sitter ,.,.,.,

Helt rätt. Håller med.
Hade samma symptom. Det var gummi delen som var sprucken. Det var jäjligt trångt så jag bad mecken göra det.
Kan vara svårt att se dock om den har spruckit
Vet att det är en gammal post, men är det någon som vet hur man byter ut "gummibälgen" på enklast sätt ?
Nerifrån verkar ju va omöjligt att komma åt såvidare man inte lossar hela bakaxeln?

Att man ökar andelen förlust genom att l[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]