Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
#96513
Hur katten kollar jag lagren? Vad ska snurra med hjulen ? Nu är jag helt B8.. Har du/någon bild?
av Larzan
#96514
Nu idag märkte jag ett klonkande över fartguppen, låter som hö-fram och upptill. Är det lätt att byta fjäderbenslager?

Klonkandet kom vid kompression av fjädern.
Kraftigt.

Kan man kolla genom att rycka och slita i fjädern efter klonk eller om det glappar.
av cme
#96517
Du kollar lagren så här:
Öppna huven så att du ser de svarta plastkåporna som täcker muttrarna till stötdämparnas kolvstänger. Ha motorn igång så att styrservon jobbar. Vridpå ratten till ändlägena. Nu skall "plastkåporna" (dvs stötdämparbenen) vrida sig mjukt och fint i takt med att du vrider på ratten. Om de "hakar upp sig" eller hoppar till så är nog fjäderbenslagret slut.

När man vrider på hjulen så vrids ju också fjädern. Lagren i fjäderbenen tar upp relativrörelsen mellan kaross och fjäder. Om lagren går trögt eller har skurit så kan man få lite olika symptom i styrningen/framvagnen.

Hade detta fel på min -00. Felet komm och gick. I bland small det till som fan, (det sa fjong). I bland var det väderleks/temperaturberoende.

Klonket du beskriver får mig att misstänka fäderbenslagren. Se åtminstone till att utesluta dessa. Lagren kostar lösa cirka 900:-, men hela fjäderbenspaketet ska ner och det kräver hjulinställning. Man kan då överväga att byta dämparna också om man ändå gör sig besväret (beroende på skick och ålder förståts).

cme
av Larzan
#97094
Öppnat huven, svängt på hjulen, och fjäderbenslagren roterar med.

Däremot..
Gungade på flygeln, fick upp trycket i dämparen, och när bilen var i högsta läget, vid vändpunkten, så kände jag ett glapp i höger fjäderbens lager, det liksom klonkade, inte så högt, men dock ändå. Det kom under lagret.

försökte framkalla ljudet på vänster sida, men inget alls.

Det är så pass illa att om jag t.o.m. kör på färgmarkeringarna på vägen, hur höga är de? så ryker det till i ratten och bilen vill svänga till höger, kraftigt.

Får försöka rycka och slita i fjädern och känna efter om den är av.
av Kena
#97111
och tvärstagsbussningarna är ok? och styrleder inte krökta efter smällen?
av Larzan
#98312
Styrlederna bytta.

Vet inte om det hjälper, men när besiktningen har vridit på hjulen( motorn avstängd) så efteråt när man svänger med motorn igång så liksom bubblar,hackar det till i styrningen ett par gånger.

(lyfter ju knappt bilen annars)

Försvinner dock med motorn igång och maximala styrutslag.

Hur vet man att styrväxeln är sönder och vad är det som går sönder.
Läcker gör den ju inte.
av TomZaj
#105968
Man måste lossa på dammskyddet för att se det, lätt o tro att det är styrlederna som är slut. Jag märkte det när jag skulle lämna in bilen för byte av styrleder, när de kolla styrlederna så var det inge fel på dem.
Min bil vinlar som attan när man kör lite fortare med den.

// Tommy
Användarvisningsbild
av Nexus
#105977
kanse inte är svar på din fråga!!! men jag litar ej på dessa hjulinställningar!
jag hade min toyota inne varje gång jag bytte däck på 4 hjuls inställning ändå slet det snett och den gick som en ål så fort det blev lite spårigt.

av din berättelse att dömma så borde däck/resp fälg ha tagit den största smällen. Styrväxeln borde tåla mera än så

hoppas det löser sig mvh magnus

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]