Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av signe
Igen utav spolarna fungerar på min V70 -05 Bifuel ( Framruta / Bakruta/ Högtryck strålkastare.)
Har kollat säkringar, men hittar bara en för Högtrycksspolare strålkastare, som var hel..?

I övrigt funkar torkarrörelserna, och även regnsensor funktionen.

Låter lite konstigt att samtliga motorer lägger av på en gång..

Någon som kan ge tips på vad jag kan kolla för att härleda felet?
Användarvisningsbild
av hollan
skall sitta säkring tll vindrute spolning under ratten skruva bort kåpan ovaför pedalerna och där har du en säkringscentral nummer 34 15ah skal den vara på
annars är det ganska vanligt att motorn till spolningen slutar fungerar den till vind och bakruta strålkastarspolningen kan vara så enkelt att du har ljusvredet på 0 och då spolar den inte på strålkastarna
naturligtvis förutsätter jag att behållaren är påfylld
av signe
Hej
Ska kolla det du nämner om strålkastarspolningen ( Ljusreglage i läge 0 )
Och även kolla säkringen du nämner. - Tack

Det är således samma spolarmotor till fram & bakruta?

Vätska i behållaren finns givetvis..
av TomasL
Lånar denna tråd lite (hoppas att det är OK).
Kan Volvo avaktivera lyktspolningen mjukvarumässigt på dessa bilar, t.ex på en s60 2,5T -07?
Vet att det är många som rycker säkringen till stålkastarspolningen, dom som har högtrycksspolningen, på sommaren för att den gör åt med rätt mycket spolarvätska.
Men som sagt kan volvo avaktivera denna funktion med att ända någon parameter?
av signe
Har nu kollat samtliga 15 Amp. säkringar inne i kupén under ratten, och dom är alla hela. Även kollat tipset om att ljusreglaget ej ska stå i läge 0, men samtliga spolare är fortfarande ur funktion..
Finns det ngt relä ngn stans som kan lägga av? Eller är det troligt att spaken är defekt?
Nya tips på vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild
av hollan
nä det är inte samma relä till strålkastarna och rut spolning enklaste sättet nu är att dra ur kontakten nere på vindrutsespolar pumpen sätt en provlampa i kontakten och dra i spaken lyser den = defekt pump lyser den inte = kan vara spaken kan vara spakcentrum i de läget så läs ut felkoder så inga onödiga delar byts av egen erfarenhet har jag bytt fler spakcentrum än spakar på dom bilarna
av Joner
Någon som vet vilken pump som går till vindrutespolarna. Är det den avlånga cylindriska pumpen till vänster ?

Hur sitter kontaktdonet fast på pumpen ? Ja försökte lossa kontakten, jag bände försiktigt med mejsel, men kontakten verkar vara spärrad på nåt vis.

Går det bara att dra/bända ut pumpen ur vätskebehållaren ? Går det att dra nedåt för att lossa på pumpen ?

Se bild https://farm2.staticflickr.com/1569/256 ... ec95_z.jpg
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]