Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Jag hämtar som bekant min bil på torsdag och byter då in vår XC70.

Bilen kommer ha nybytt kamrem som säljaren står för och när den kommer hem ska den genomsynas helt!

Samtliga programpunkter kommer gås igenom som Volvo gör enligt VIDA. Men det är en sak jag inte riktigt är med på. Ska byta drivremmen, är det en vanlig blocknyckel eller är det en T60a man använder för att lossa spännaren? Det verkar råda lite delade meningar om detta. Och hur är Biltemas drivremmar?
Användarvisningsbild
av wissel
Just dessa remmar är nog det sista jag skulle köpa någon annanstans än på Volvo ÅF.
av svda
Upplandsmotor ville ha 3500 kr för kamremsbyte på V70 2.5T -05 och en löjligt hög summa för att samtidigt byta multiribbremmen. Köpte en Continentalrem på nätet som de fick sätta dit vid bytet. jag har svårt att tro att Volvos rem håller högre kvalitet än Continentals.

Mig veterligen är ett haveri av denna rem oftast inget större problem, utom för tidiga D5:or där en brusten rem kan ta sig in till kamremmen och ha söder denna, med svåra motorskador som följd.
Användarvisningsbild
av SRT
450:- för en drivrem verkar ju billigt när t ex fem tändstift på Volvo går på ca 800-900:-.Antingen är tiderna annorlunda eller så är dessa märkeshandlare väldigt giriga.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]