Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

marimbalanguage skrev:Fästpunkterna finns ju där...
Ja det borde rimligen gå att sätta dit den om man vill ha den.
marimbalanguage skrev:Jag tänkte först att gastanken (som sitter precis intill bakaxeln) som var i vägen för krängningshämmaren. Förresten är bifuel-bilarna utrustade med nivådämpare, så kanske också därför...
Nivåreglering kan fritt kombineras med krängningshämmare. Hade/har nivåreglering och krängningshämmare på mina tre senaste bilar (855 T5 -94, V70 T5 -02, V70 D4 -15). Om gastanken sätter några käppar i hjulet kan jag dock inte uttala mig om. Men det skulle förvåna mig om så var fallet.

En fråga: Vilken chassikod har du på din bil? Vad jag är nyfiken på är om, och i så fall hur, avsaknaden av krängningshammare framgår av chassikoden.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
milktrucker skrev:Men hallå va....
Självfallet sitter det k-hämmare på B5244-serien, annars hade man inte kunnat göra varken undanmanöver, svänga eller göra rattrörelser, utan bakvagnen hade följt efter som en svans, helt oregerlig.
Volvo har däremot snålat på styvheten i k-hämmarna så bilen går inte köra sportigt eller pressa, utan hela bilen vobblar o lever sitt egna liv.
Finns många äldre bilar som saknar kränghämmare både fram och bak från fabrik och dom är helt ok att köra.
Till alla som pratar om krängningshämmarens existens, den sitter monterad(både fram och bak) på Volvo V70 med 2.4-motorn.
Bilar med automatisk nivåreglering har en svagare k-hämmare, eller kan sakna k-hämmare som t ex i fallet med bi-fuel eftersom nivådämpare kan reducera en mindre krängning.
mbc skrev:
Självfallet sitter det k-hämmare på B5244-serien, annars hade man inte kunnat göra varken undanmanöver, svänga eller göra rattrörelser, utan bakvagnen hade följt efter som en svans, helt oregerlig.
Volvo har däremot snålat på styvheten i k-hämmarna så bilen går inte köra sportigt eller pressa, utan hela bilen vobblar o lever sitt egna liv.
Finns många äldre bilar som saknar kränghämmare både fram och bak från fabrik och dom är helt ok att köra.
bladfjädrar stel axel med panhardstag..... det går stabilt i den tidens låga hastigheter med lätta fordon som väger mycket mindre än dagens
milktrucker skrev:Till alla som pratar om krängningshämmarens existens, den sitter monterad(både fram och bak) på Volvo V70 med 2.4-motorn.
Varför skall vi tro på dig istället för på de två Volvomekaniker samt ett antal ägare av V70N utan krängningshämmare bak som noterat att inte alla V70N med 2,4-motor har krängningshämmare bak?
milktrucker skrev:Bilar med automatisk nivåreglering har en svagare k-hämmare, eller kan sakna k-hämmare som t ex i fallet med bi-fuel eftersom nivådämpare kan reducera en mindre krängning.
Nej. Som du kan se här har V70N med nivåreglering samma krängningshämmarutrustning som V70N utan.
milktrucker skrev:det går stabilt i den tidens låga hastigheter med lätta fordon som väger mycket mindre än dagens
Det är inte vikten utan tyngdpunkten som avgör ett fordons benägenhet att kränga och hur fort man kör i kurvor begränsas ju inte särskilt mycket av äldre och svagare motorer.
milktrucker skrev:Till alla som pratar om krängningshämmarens existens, den sitter monterad(både fram och bak) på Volvo V70 med 2.4-motorn.
Bilar med automatisk nivåreglering har en svagare k-hämmare, eller kan sakna k-hämmare som t ex i fallet med bi-fuel eftersom nivådämpare kan reducera en mindre krängning.
mbc skrev:
bladfjädrar stel axel med panhardstag..... det går stabilt i den tidens låga hastigheter med lätta fordon som väger mycket mindre än dagens
Låga hastigheter kanske, men att en fullsize amerikanare skulle vara lättare är inte sant, samt att en del saknar även fram en bra bit in på 60-talet då hastigheterna var lika dagens.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]