Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S80 -04. När jag svänger vänster hörs ett lågt kvittrande ljud från hö fram (eller bak, osäker) och ABS-lampan tänds. Vad i hela friden?
Då högerkorsningarna är begränsade i min stad skulle jag vilja gå till botten med eländet :shock:

ABS-krans spräckt? ABS-sensorn knasig? Eller är det den billiga ABS-styrenheten som är kass?

Har ännu inte läst ut några koder. Någon som känner igen symptomen?
av valln
Om du har tur är centrummuttern vänster fram lös, jag skulle kollat den först.
Edit: såg att du hörde skrammel höger fram men det är väl inte så lätt att höra var det skramlar :wink: ...?
Rudolfroffe skrev:S80 -04. När jag svänger vänster hörs ett lågt kvittrande ljud från hö fram (eller bak, osäker) och ABS-lampan tänds. Vad i hela friden?
Då högerkorsningarna är begränsade i min stad skulle jag vilja gå till botten med eländet :shock:

ABS-krans spräckt? ABS-sensorn knasig? Eller är det den billiga ABS-styrenheten som är kass?

Har ännu inte läst ut några koder. Någon som känner igen symptomen?
Jag fyller på med en fundering till...
OM nu en ABS-ring/krans nu visar sig vara trasig - Haynes påstår att man måste använda ett specialverktyg för att montera den ringen, och uppmanar att man skall lämna jobbet till Volvoverkstad.
Vad är det för specialverktyg, och är det något som man absolut behöver för att byta ringen?
Om inte, vad har Ni använt istället?
av mbc
Bytte precis en på min,
Gamla kransen var sprucken så den trillade i stort sett bort av sig själv.
Gjorde rent noga med borrmaskin och scotchbrite.
La på lite loctite cylindrisk fastsättning där kransen ska sitta och knackade dit den nya med ett vanligt dorn.
Knackade lite lätt runt om tills den var på plats.
Kanske inte hade behövt limma men har du nån typ av metallim eller liknande så är det väl inte fel att använda.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]