Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
mbc skrev:Uppföljning.
Det var en abs krans som var sprucken.
Inga felkoder, ingen tänd abslampa, abs:en funkade som vanligt, så det var inte lätt att hitta.
Nu går den som en dröm igen med farthållaren inkopplad.
Trevligt att det löst sig till sist. Hur förklarar man ABS-kransens inverkan på det hela? Är det den som i praktiken svarar för hastighetsmätningen så att den spruckna kransen gav upphov till en hastighetssignal som hoppade lite upp och ner även om bilen i själva verket höll jämn fart?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av mbc
andersuw skrev:
mbc skrev:Uppföljning.
Det var en abs krans som var sprucken.
Inga felkoder, ingen tänd abslampa, abs:en funkade som vanligt, så det var inte lätt att hitta.
Nu går den som en dröm igen med farthållaren inkopplad.
Trevligt att det löst sig till sist. Hur förklarar man ABS-kransens inverkan på det hela? Är det den som i praktiken svarar för hastighetsmätningen så att den spruckna kransen gav upphov till en hastighetssignal som hoppade lite upp och ner om bilen i själva verket höll jämn fart?
Japp du svarade på din egen fråga, vet inte om den läser hastighetssignal på alla hjulen men vänster fram är inblandad iallafall.
av andersuw
mbc skrev:Japp du svarade på din egen fråga, vet inte om den läser hastighetssignal på alla hjulen men vänster fram är inblandad iallafall.
Lurigt fel men tycker ändå vi borde kommit på det tidigare. ;-) Fast så tycker man för det mesta efteråt. :-)
av andersuw
mbc skrev:Gasspjäll eller inte, men nån typ av spjäll med elmotor sitter där i inloppet såg jag när jag hade loss intercoolerslangen och såg att det var mkt sot, skrev gasspjäll för enkelhetens skull.
Mycket möjligt att det sitter ett gasspjäll där trots att det är en diesel. När jag läste på lite om min egen "nya" diesel (D4 -15, VEA) noterade jag att den definitivt har ett gasspjäll. Spjället används dock inte för riktigt samma ändamål som på en bensinare. Det finns där på denna och andra nyare dieslar för att tillsammans med EGR-spjället/ventilen styra gasblandning/gasmängd så att avgasreningen fungerar optimalt.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]