Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av enduro
hallå.
har ett problem med lådan.
om ja startar bilen och åker iväg direkt så vill den inte växla upp,utan ja måste stå på tomgång en liten stund innan,sen så går den hur bra som helst.
även märkt om ja låter den stå lite och sen kör iväg och de spinner,så vill den inte växla då heller.

va kan de va?oljemängden är bra och oljan är bytt i somras.

mvh patrik
av enduro
marimbalanguage skrev:Sparkar den in växlarna? Vanligt fenomen att solenoiderna kärvar med hårda (sena) växlingar som följd.
näe de gör den inte.ska kika lite på dom.
av enduro
aha okej.

även märkt om bilen står på tomgång i tex 10min,så lägger ja i driven sen så gör den ett skapligt ryck,men sen går den som vanligt igen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
så växellådan vill inte växla när den är kall?
i så fall skulle jag prova andra saker än just solenoiderna. Solenoiderna går att undersöka via uppkoppling mot VIDA.
kanske prova att byta olja i lådan om den funkar dåligt när den är kall
av enduro
nu när de har vart plusgrader så kan ja uppdatera lite.växlar bra när de är plusgrader och i överigt växlar den fint.
är just när de är minusgrader som den inte vill växla,har även märkt om ja kört en bit och stannar å stänger av bilen och sen startar direkt och kör iväg så vill den inte växla,precis som att den måste bygga upp tryck först.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]