Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte handbromsbackar samt skivor, ok och klossar bak på S80 -04 när de gamla låg på med rökutveckling.Men problemet kvarstår på samma sida med anliggande handbromsbackar.Skivan på den sidan var svårare att få på fast allt sitter som det ska enligt konstens alla regler.Monterade ner även det nya på denna sida men kunde inte heller denna gång se något fel.Blir inte riktigt klok på vad som felar och handbromsvajern är slackad så mycket det går.Ovanpå detta så har det blivit svårt att lufta systemet där även kopplingen nu har tappat en del av stinget !?.
Tacksam för hjälp. :D .
av svanberg
Hur såg expandern ut? Smörjde du upp den ordentligt annars är detta troligen orsaken till ditt problem med handbromsen.
Ang luftningen så låter det som du dragiit luft i systemet, kör en runda med luftning igen och kolla så du inte har läck vid de nya oken.
Tackar som hjärtligast för svaren "svanberg" och "knifen".Jo det skulle ju inte förvåna mig om det nu var expandern som kärvar när allt annat verkar vara helt i sin ordning och problemet kvarstår med nya delar.Smorde förvisso den gamla expandern men den kan ju likväl kärva.(Men vad är det jag ser på bilden "knifen" http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 10253020sv .Sånna satt där då inte och var ska dessa isåfall placeras) !?.
Lämnade bort bilen för att man skulle leta upp var felet till den varma handbromsen låg när jag var tvungen att arbeta på annan ort och inte längre hade möjlighet att skruva själv när denna bilreparatör ringer och frågar om jag köpt backarna på Biltema där svaret blir (ja).Då byter jag dom direkt sa han för det är ett djävla skit dom säljer när deras backar skiftar i storlek och denna värme då uppstår.Så stämmer detta så ska jag hotta in dessa backar på deras disk med eller utan kvitto med några väl valda ord.Så jädra tråkigt att man säljer produkter som inte ens passar som nytt om detta nu visar sig stämma. :(
Hmmmm Biltemas backar vet jag inget om
men jag vet att mekonomens billiga backar inte får samma mått mellan backarna där man har H-järnet.
Skiljer flera millimeter mellan Mekonomen och Volvo Original....

Volvos backar har även ett slipmedel på ytan som slits in i början.

Sen de där justerbara skruvarna istället för H-järnet har jag inga bra erfarenheter av heller...
då själva slitsen på sidorna av skruven är hälften så djup som H-järnet...så backarna "vinglar" när man använder skruven istället.

Använder man justerskruven istället för H-järnet så brukar backarna inte bli riktigt parallella ....Gnissel kan då uppstå

Använd Volvo Original samt original H-järnet så blir det bra.
Senast redigerad av 1 v70t4y2000, redigerad totalt 0 gånger.
Biltemas bromsbackar nu utbytta mot annat fabrikat och handbromsen ligger inte på längre enligt oberoende verkstad.Tråkigt att det skulle kosta mig en inlämnad bil några dagar samt en lånebil av bekant förvisso för att få rätsida på delar som faktiskt var helt nya men trots detta odugliga till sitt ändamål.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]