Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
För att citera NTF: "Vid urkopplingen skriver kunden under ett avtal som registreras centralt. Vid ägarbyte skickas en påminnelse. Informationsdekal sätts på instrumentbrädan."

Görs detta alltid? På den 945 -96 som vi ägde tidigare så var passagerarkudden urkopplad med motstånd. En informationsetikett satt på handskfacket, och när vi köpt bilen så kom även info om detta brevledes.

Den V70 -02 som jag har nu har också fått sin passagerarkudde urkopplad. Etikett på den löstagbara sidopanelen, och tittar man in där så ser man tydligt att kontaktstycket är delat och uppsatt med skumtejp.
Inga felkoder på SRS heller så borde vara korrekt utfört av Volvo. Denna gång fick vi dock ingen info alls vilket känns underligt? :roll:

Vad gäller kostnaden på Volvo så hoppas jag verkligen att det inte handlar om några större summor. Volvos ledstjärna är ändå säkerhet, och man vill antagligen inte att folk ska börja mixtra med urkopplingar själva.
av andersuw
Jonas_latt skrev:
andersuw skrev:
Jonas_latt skrev: Gjordes för ca1, 5år sedan på bilia i Skövde.
Ett eller fem år sedan? Sorry but it's nice to get the facts right. :-)
Menade självklart 1-2 år sedan 1,5 år ett och ett halvår.
OK. Tack!
av polkakung
Jag har gjort det själv på vår -03. Två kontakter på varsin sida av airbagen dras ur och desssa kopplas till motstånd + säkring som jag beställde färdiggjorda på ebay för en hundring. Försiktighet och urkopplat batteri rekommenderas.
Användarvisningsbild
av johnnype
polkakung skrev:Jag har gjort det själv på vår -03. Två kontakter på varsin sida av airbagen dras ur och desssa kopplas till motstånd + säkring som jag beställde färdiggjorda på ebay för en hundring. Försiktighet och urkopplat batteri rekommenderas.
och eftersom du inte bytte bältet så åker du ikring med en bil som är potentiellt livsfarlig utan att visa någon felkod? ...

köp inte sånt på Ebay, snälla, gör på rätt sätt även om det kostar mycket pengar på Volvo.. det är säkerheten och folks liv ni leker med. Nästa ägare vet ju inte vad som gjorts...
Från Vida: V70 -2004 Bilbälte
För vagnar utan airbag på passagerarsidan 30675800
av andersuw
johnnype skrev:
polkakung skrev:Jag har gjort det själv på vår -03. Två kontakter på varsin sida av airbagen dras ur och desssa kopplas till motstånd + säkring som jag beställde färdiggjorda på ebay för en hundring. Försiktighet och urkopplat batteri rekommenderas.
och eftersom du inte bytte bältet så åker du ikring med en bil som är potentiellt livsfarlig utan att visa någon felkod? ...

köp inte sånt på Ebay, snälla, gör på rätt sätt även om det kostar mycket pengar på Volvo.. det är säkerheten och folks liv ni leker med. Nästa ägare vet ju inte vad som gjorts...
Från Vida: V70 -2004 Bilbälte
För vagnar utan airbag på passagerarsidan 30675800
Hej Johnny,

Även om jag delar din allmänna tanke (att detta är något man bör lämna åt Volvo) har jag några undringar. Jag såg inget om bältet när jag kikade i VIDA efter Volvos anvisningar om vad som skall göras vid urkoppling av kudden? Och vad är det som skiljer ifråga om bältesutformningen mellan bilar med och utan inkopplad kudde?
Användarvisningsbild
av johnnype
Det är svårt att hitta saker i VIDA ibland. Men kolla på denna artikel får du se, texten finns också i VIDA (delvis). Som du ser finns det en artikel för bilar utan passagerarairbag. Vad som tekniskt skiljer vet jag inte men som du själv skriver, Volvos ledord är ju säkerhet så då känns det ju dumt att göra en "fuling".

På min bil så ska bältet bytas, det har jag redan kollat upp. Men nyare som har nyckeln slipper ju av självklara skäl att byta bälte.
artikel.JPG
artikel.JPG (28.21 KiB) Visad 983 gånger
av andersuw
Hmm. Det här är vad jag hittar i VIDA 2014D när jag kikar på reservdelar till min egen bil (V70 T5 -02):

88 : Bilbälte främre V70, V70XC, XC70, -2004 R.H. EXC (AU), (CN), (JP)

Bilbälte, H, höger 1.00 30675804
L.H.D

Bilbälte, H, grafit, höger 1.00 30730930
FC1; CH 461732-, FC2; CH 463827-, L.H.D
För vagnar utan airbag på passagerarsidan.

Bilbälte, V, vänster 1.00 30675800
R.H.D -2004

Bilbälte, V, vänster 1.00 30675800
R.H.D 2005-

Bilbälte, V, vänster 1.00 30662742
R.H.D
Bilar med airbag på båda sidor.

Bilbälte, V, grafit, vänster 1.00 30730929
FC1; CH 461732-, FC2; CH 463827-, R.H.D

Bilbälte, H, höger 1.00 30675807
R.H.D

För vänsterstyrda bilar hittar jag bara två högerbälten, d.v.s. de två första i listan där det andra är avsett för bilar utan krockkudde men bara dem med rätt höga chassinummer (en bit bortom 460000). Jag tolkar det som att det blev en skillnad avseende passagerarbältet på bilar med och utan passagerarkrockkudde så småningom men bara på relativt sena bilar. Min egen 02:a har ett chassinummer runt 245000 så sannolikt nådde man inte chassinummer över 460000 förrän flera årsmodeller senare, särskilt som det ser ut som om bilen tillverkades i båda fabrikerna (Torslanda och Gent).

När det gäller tekniska skillnader mellan bälten för bilar med och utan krockkudde gissar jag att det kan handla om exakt hur bältesförsträckare och bälteskraftsbegränsare är utformade. Kanske är det optimala i dessa hänseenden lite olika beroende på om bältet skall samverka med en kudde eller inte.

Ser också i VIDA att instruktionen för urkoppling av passagerarkrockkudde på din bil (XC90, MY -04 tror jag) uttryckligen ger anvisningar om bältesbyte. Motsvarande instruktion för V70N gör det däremot inte. Det gäller även när jag tittar på sista årsmodellen av V70N (2008).

Nu infördes väl möjlighet till nyckelavstängning av kudden på dessa bilar i samband med faceliften 2005 och där den möjligeten finns tror jag inte Volvo erbjuder något annat sätt att koppla ur kudden. De relativt höga chassinummer (se ovan) där VIDA säger att det är olika bälten för bilar med och utan krockkudde på passagerarsidan innebär kanske att man efter att möjlighet till nyckelavstängning infördes monterade olika bälten från fabrik beroende på om bilen hade passagerarkudde eller inte. Samtidigt måste man förstås i det fallet se till att det bälte som monteras tillsammans med passagerarkudden är utformat så att det fungerar väl oavsett om kudden är inkopplad eller ej. Här skulle man kunna tänka sig att styrningen av bältesförsträckare och bälteskraftsbegränsare ser lite olika ut beroende på om bilen känner att kudden är inkopplad eller ej.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]