Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
jaderlof skrev:Jag håller med om att det är tvär skumt. Så det lutar åt en helg i garaget och försöka lösa detta på något jävla vänster :/
Men i vilken ordning ska jag göra för att det ska bli rätt då?
Jag skulle börja med att försöka radera koderna på nytt om den läsare du använder i själva verket är en Autocom (som jag skrev verkar det som om Mekonomen använder den) och därvid följa de anvisningar som ges på den sida hos obdtuning jag länkade till. Detta är mest en säkerhetsåtgärd för att utesluta möjligheten av att det är så enkelt som att koderna aldrig raderats ordentligt. Om det efter det kvarstår/återkommer felkoder, skriv ett inlägg där du ger besked om vilka dessa koder är så kanske du kan få ytterligare hjälp med förslag till åtgärder. Annars skulle jag börja med att plocka bort klimatpanelen och stereon på nytt (denna gång med batteriet urkopplat) och sedan återmontera dem efter att noga ha kontrollerat att alla kontaktstycken sitter som de skall.
av jaderlof
andersuw skrev:
jaderlof skrev:Jag håller med om att det är tvär skumt. Så det lutar åt en helg i garaget och försöka lösa detta på något jävla vänster :/
Men i vilken ordning ska jag göra för att det ska bli rätt då?
Jag skulle börja med att försöka radera koderna på nytt om den läsare du använder i själva verket är en Autocom (som jag skrev verkar det som om Mekonomen använder den) och därvid följa de anvisningar som ges på den sida hos obdtuning jag länkade till. Detta är mest en säkerhetsåtgärd för att utesluta möjligheten av att det är så enkelt som att koderna aldrig raderats ordentligt. Om det efter det kvarstår/återkommer felkoder, skriv ett inlägg där du ger besked om vilka dessa koder är så kanske du kan få ytterligare hjälp med förslag till åtgärder. Annars skulle jag börja med att plocka bort klimatpanelen och stereon på nytt (denna gång med batteriet urkopplat) och sedan återmontera dem efter att noga ha kontrollerat att alla kontaktstycken sitter som de skall.
En fråga bara och det är vilka anvisningar pratar du om på obdtuning? Hittar inga särskilda anvisningar på den länken du skickade mig.
Precis jag tänkte slänga på originalstereon igen och så se om det hjälpte och så får jag se om det hjälper till att börja med men jag har ju hela helgen på mig så. Hör av mig imorgon om jag inte får bort felkoderna! Ha en fortsatt bra kväll :)
av andersuw
jaderlof skrev:En fråga bara och det är vilka anvisningar pratar du om på obdtuning? Hittar inga särskilda anvisningar på den länken du skickade mig.
Om du tittar en gång till ser du att det står följande i den första vita rutan:

"OBS! OBS! Gäller vid användande av Autocom/Mekotech: När du har monterat ditt kombiinstrument efter reparation så måste felkoden "SRS-airbag service snarast" raderas i följande ordning:
1.CEM(Centrala elekronikmodulen)
2.DIM(kombiinstrumentet)
3.SRS(Airbag-systemet)"

Som du kan se gäller detta vid återmontage av DIM efter att obdtuning reparerat den. Men något liknande skulle kunna tänkas vara aktuellt här. Andra läsare kräver såvitt jag vet inte att man jobbar i någon viss ordningsföljd vid radering och min gamla BSR-läsare tillåter inte ens att man jobbar stegvis. Man kan radera felkoder eller inte. Punkt slut. Men Autocom/Mekotech verkar vara lite speciell i det här avseendet.
jaderlof skrev:Precis jag tänkte slänga på originalstereon igen och så se om det hjälpte och så får jag se om det hjälper till att börja med men jag har ju hela helgen på mig så. Hör av mig imorgon om jag inte får bort felkoderna! Ha en fortsatt bra kväll :)
Jag skulle prova med att bara checka av inkopplingen av den nya stereon till att börja med om det är den du vill ha i bilen. Det är för övrigt osannolikt att merparten av de felkoder du nu ser satts därför att stereon kopplats ur. Det är urkopplingen av klimatpanelen som ställer till det i första hand och det är den du bör vara särskilt uppmärksam på när det gäller inkopplingen av kontaktstyckena.
av ThunderAce
Om jag var TS så skulle jag efterlysa en felsökning med VIDA med tanke på att han/hon inte verkar bekant med
hur det hela funkar och går till, han/hon kan ju inte förstöra så mycket direkt med att prova radera koderna han har
men det tar på krafterna när man inte lyckas i början
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]