Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viksbergarn
Hej på er,
Har börjat fundera på att byta bil och då ligger V70N ( årsm. 07 - 08 ) och V70 II ( årsm. 08 ) nära i tankarna. Jag gillar utseendet på båda även den nyare karossen ser lite modernare ut. De första årsmodellerna av den nya har ju även kommit ner i pris. Kör inte " inspirerat " med vardagsbilen så jag klarar mig på någon av 2,4 orna eller 2,0 i den nyare. 2,4 orna har jag kört förr och tycker de är helt OK och trevliga och driftssäkra - nu till min undran - hur är det med 2,0 motorn - finns det något att oroa sig för? Automatlådor till dessa årsmodeller - är det samma eller någonskillnad som bör uppmärksammas?

MVH//Johnny
av andersuw
När det gäller automatlådorna har jag förstått (via läsning här på forumet) att det var problem med de "vanliga" sexstegade automatlådorna (ej PowerShift) till en början (dåligt ventilpaket). Sök lite så hittar du säkert mer information om detta.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Om du inte har bråttom kommer du trivas utmärkt med 2,0 och 2,0f (det är samma motor). Billiga att serva, driftssäkra och inga kamremmar som ska bytas. Lite låg utväxling så de blir surriga i hög motorvägsfart dock.
Tycker den fungerar helt okej med automatlåda (powershift dubbelkopplingslåda) där är den sexväxlad så då borde den inte bli så surrig i motorvägsfart. Dock är det det en motor man får vara beredd på att varva rejält.
Användarvisningsbild
av milktrucker
2.0/2.0F har utväxling som en japansk riskokare med 1.6L motor. En volvo ska inte behöva ligga över 3000 rpm i motorvägsfart, det sliter ut motorn i förtid till ingen nytta.
Ne, det här blir bakläxa volvo.

Tidiga exemplar av 2.0F har självantänt.
Samtliga V70/XC70/S80 av senaste modellen har mjuka lameller som äts upp i förtid.
av Lövet
Nej en motor slits inte av att ligga på 3000rpm. Det är trams. I så fall skulle varenda bil i Tyskland slitas ut i förtid. Det gör de inte.
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]