Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Randy100
Hej

Jag har en Volvo V70-03 som har fungerat utmärkt tills idag då jag kom ut och skulle sätta mig i bilen och köra iväg.
Det som händer är följande: Jag startar motorn och försöker lägga i 1:a men det funkar inte, inte heller det andra växlarna går att lägga i.
Växelspaken är helt fast förutan att den går att röra lite i sidoläge när den ligger i friläge. När jag ställde ifrån mig bilen igår efter att varit
ute och kört så märket jag inga problem. Är det någon som stött på det här problemet tidigare och i så fall vad var orsaken?

Tacksam för svar. :D

Med vänliga Hälsningar

Randy
Användarvisningsbild
av Jazzy
Prova att växla utan att starta motorn och se om det fungerar då. Skulle det fungera, så har du troligtvis problem med kopplingen eller en cylinder som påverkar kopplingen. Det kan ju också vara en läcka på ett rör eller en slang till kopplingen.
av Randy100
Hej

Det här problemet var enklare att lösa än jag trodde. Det var helt enkelt växelvajern som hade frusit så när bilen bara kom in i garaget
så släppte den innan jag ens hade hunnit börja felsöka. Så nu får jag försöka att smörja upp den eller låta bilen stå inne så länge att den
hinner att torka upp ordentligt.

Med vänliga Hälsningar

Randy
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Nu kanske det var en växelvajer, men ett annars vanligt förekommande problem på dessa bilar är att kopplingslamellen kärvar fast på splinesen på ingående axel till växellådan när bilen stått ett tag. Det innebär att lamellen fortfarande ligger med friktion mot svänghjulet vilket i sin tur gör det svårt och ibland omöjligt att växla. På min bil blir det ibland bättre av att trycka på kopplingspedalen några gånger och ibland går det lättare att lägga i annan växel innan jag väljer t.ex. backen eller ettan.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]