Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jerryjugend skrev:Var inne på volvo idag igen då kom domen det är en styrbox till bromssystemet som lagt av 13.500:- :-O) :-O) :-O)
Vad kan man göra , läst lite om lödning ?? Verkar ju som man inte kan köpa på skroten dessa delar gifter sig tydligen inte med bilen :( :(
Du kanske bör höra dig för med någon av de firmor som kan reparera styrboxen, t.ex. den här:

http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009

Skroten är nog ingen omöjlig väg den heller men troligen lite trassligare och/eller osäkrare.
andersuw skrev:
jerryjugend skrev:Var inne på volvo idag igen då kom domen det är en styrbox till bromssystemet som lagt av 13.500:- :-O) :-O) :-O)
Vad kan man göra , läst lite om lödning ?? Verkar ju som man inte kan köpa på skroten dessa delar gifter sig tydligen inte med bilen :( :(
Du kanske bör höra dig för med någon av de firmor som kan reparera styrboxen, t.ex. den här:

http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009

Skroten är nog ingen omöjlig väg den heller men troligen lite trassligare och/eller osäkrare.
Tackar ödmjukast.
Funderar bara på detta med att begagnade/renoverade delar inte skulle funka , ialla fall enligt volvos egna mekaniker ???
Men jag kontaktar denna firma under dagen , tack än en gång.
jerryjugend skrev:Funderar bara på detta med att begagnade/renoverade delar inte skulle funka , ialla fall enligt volvos egna mekaniker ???
Det de hade i åtanke var sannolikt att det kan vara kinkigt att få tag i exakt rätt variant av styrenheten, inklusive mjukvaran i den, via skroten. Fast det går oftast ändå att lösa om man är noggrann och har tålamod.

Om du kan få styrenheten reparerad av OBD Tuning bör dock detta inte vara något problem alls. Sannolikt handlar det om spruckna lödningar. Detta är ett välkänt problem med den så kallade ABS-modul som fanns i tidiga årsmodeller av den bilgeneration som här är aktuell. Dessbättre innebär det faktum att problemet är vanligt förekommande att det lönar sig för företag som OBD Tuning att ta fram den kunskap som krävs för att åtgärda det hela för rimliga pengar.
andersuw skrev:
jerryjugend skrev:Funderar bara på detta med att begagnade/renoverade delar inte skulle funka , ialla fall enligt volvos egna mekaniker ???
Det de hade i åtanke var sannolikt att det kan vara kinkigt att få tag i exakt rätt variant av styrenheten, inklusive mjukvaran i den, via skroten. Fast det går oftast ändå att lösa om man är noggrann och har tålamod.

Om du kan få styrenheten reparerad av OBD Tuning bör dock detta inte vara något problem alls. Sannolikt handlar det om spruckna lödningar. Detta är ett välkänt problem med den så kallade ABS-modul som fanns i tidiga årsmodeller av den bilgeneration som här är aktuell. Dessbättre innebär det faktum att problemet är vanligt förekommande att det lönar sig för företag som OBD Tuning att ta fram den kunskap som krävs för att åtgärda det hela för rimliga pengar.
Ringde upp karlstad-firman o snackade o var precis på väg att starta upp med att plocka ur boxen då min bror ringer o säger "ring volvo-verkstan i Olofström dom gör samma procedur o då slipper du skicka" sagt o gjort volvoverkstan i min gamla hemkommun skall kommande tisdag ta sig an detta trilskande problem.
O den andra volvoverkstan skall ge mig en förklaring till att jag fick betala 3.200:- trots att inget blev reparerat.
jerryjugend skrev:Ringde upp karlstad-firman o snackade o var precis på väg att starta upp med att plocka ur boxen då min bror ringer o säger "ring volvo-verkstan i Olofström dom gör samma procedur o då slipper du skicka" sagt o gjort volvoverkstan i min gamla hemkommun skall kommande tisdag ta sig an detta trilskande problem.
Kan du få det fixat på nära håll är det förstås ännu bättre. Visste inte att det fanns Volvoverkstäder som åtog sig den här typen av jobb. Värt att notera för dem som bor i närheten av Olofström förstås.
jerryjugend skrev:O den andra volvoverkstan skall ge mig en förklaring till att jag fick betala 3.200:- trots att inget blev reparerat.
Visste inte att du redan haft bilen inne för reparation av detta på annan verkstad. Men har de inte löst problemet skall du förstås inte heller betala något, i alla fall om du inte i förväg gått med på att lägga ut 3200 på enbart felsökning.
andersuw skrev:
jerryjugend skrev:Ringde upp karlstad-firman o snackade o var precis på väg att starta upp med att plocka ur boxen då min bror ringer o säger "ring volvo-verkstan i Olofström dom gör samma procedur o då slipper du skicka" sagt o gjort volvoverkstan i min gamla hemkommun skall kommande tisdag ta sig an detta trilskande problem.
Kan du få det fixat på nära håll är det förstås ännu bättre. Visste inte att det fanns Volvoverkstäder som åtog sig den här typen av jobb. Värt att notera för dem som bor i närheten av Olofström förstås.
jerryjugend skrev:O den andra volvoverkstan skall ge mig en förklaring till att jag fick betala 3.200:- trots att inget blev reparerat.
Visste inte att du redan haft bilen inne för reparation av detta på annan verkstad. Men har de inte löst problemet skall du förstås inte heller betala något, i alla fall om du inte i förväg gått med på att lägga ut 3200 på enbart felsökning.
Sådärja.... hämtade bilen hos "bilnära" (volvo) i olofström 16:00 o alla lampor släckta dom tog ut boxen till abs:en o lödade den
Ingen är gladare än jag,
O ingen är surare än jag på att en av södra sveriges största volvoverkstäder misslyckades med detta , men jag kommer att fortsätta bråka med dem om dessa 3.200:- som inte gav mig nånting.
Ok dom bytte en sensor som dom trodde var sönder samt en givare dom trodde var sönder , så jag kan ju inte gärna be dom skruva bort dessa o ersätta med mina gamla, men dom kan ju ha lite "goodwill" att bjuda på arbetskostnaden.

Vi får se om jag kommer någonstans med dessa klagomål , har mejlat o väntar svar.
jerryjugend skrev:Sådärja.... hämtade bilen hos "bilnära" (volvo) i olofström 16:00 o alla lampor släckta dom tog ut boxen till abs:en o lödade den Ingen är gladare än jag,
Trevligt att höra att du fått ordning på bilen igen. Hoppas det löser sig också när det gäller de onödiga utgifter du hade i tidigare skede.
andersuw skrev:
Det ringde en kille från deras typ kundservice o snackade en stund överenskommelsen blev att jag betalar fortfarande arbetskostnaden för deras sk, felsökning o byte av sensor o givare men dom återbetalar kostnaden för delarna så ..... tja ..... lite mera nöjd känner jag mig , men det blir inga fler inlämningar av min goa V70 till denna märkesverkstad , nu blir det "bilnära" i Olofström
Jag tycker det är krystat att få förklaringar om jo vi börjar med att byta den billigaste delen först ????
Jo men om man kollar i fel ände av kedjan typ ????
O sen kommer den klassiska : så som den verkstaden du lämnar till , så jobbar inte vi , vi plockar inte ur saker o "försöker" renovera man vet inte vad som händer efter en sådan lödning ???????

Jag är skitnöjd att för 2000:- slippa se dessa lampor o slippa lämna in bilen 3 ggr till denna "märkesverkstad"
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]