Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaderlof
Tja! Har googlat runt i ett par timmar men inte lyckats lösa problemet än. Då min ratt är rätt äcklig just nu så känner jag att det är dags för en ny problemet är att jag har den 4 ekrade ratten och är sugen på en 3 ekrad. Problemet ligger i vart jag får tag i en airbag och vad ska jag göra för att få farthållaren att fungera är det bara plug n' play på den biten?

Mvh Jaderlof
av andersuw
Airbagbytet är knepigt eftersom skroten inte säljer airbags och det dessutom är förbjudet att skicka dem per post på grund av explosionsrisken. Man kan förstås köpa en kudde hos Volvo men det blir dyrt. Snyggast i mitt tycke är den läderklädda airbag som satt i R-modellerna och som därför rimligen bör gå att köpa som reservdel. Har själv en sådan till den treekrade sportratt som numera sitter i min V70 T5 -02.

Farthållaren är inget problem. Du bör bara se till att skaffa konsol och knappsatser som passar den nya ratten. Detta följer ofta med om man köper från skroten. Knappsatserna är också olika före och efter ansiktslyftningen 2005. Här bör du välja den version som motsvarar årsmodellen på din bil.

Du hittar för övrigt ett mektips rörande rattbyte på P2-bilarna, särskilt från fyrekrad till treekrad, via länken nedan. Men du måste vara inloggad på svxc.se för att läsa det.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=13263

Vet inte exakt vilken bil du har, men om du bara är intresserad av att byta till en mindre sunkig fyrekrad får du gärna köpa den som ursprungligen satt i min V70 T5 -02 för en billig penning. Den är läderklädd, grafitgrå samt helt OK i skicket. Kan även vid behov sälja airbagen till den ratten.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av jaderlof
andersuw skrev:Airbagbytet är knepigt eftersom skroten inte säljer airbags och det dessutom är förbjudet att skicka dem per post på grund av explosionsrisken. Man kan förstås köpa en kudde hos Volvo men det blir dyrt. Snyggast i mitt tycke är den läderklädda airbag som satt i R-modellerna och som därför rimligen bör gå att köpa som reservdel. Har själv en sådan till den treekrade sportratt som numera sitter i min V70 T5 -02.

Farthållaren är inget problem. Du bör bara se till att skaffa konsol och knappsatser som passar den nya ratten. Detta följer ofta med om man köper från skroten.

Du hittar för övrigt ett mektips rörande rattbyte på P2-bilarna via länken nedan. Men du måste vara inloggad på svxc.se för att läsa det.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=13263

Vet inte exakt vilken bil du har, men om du bara är intresserad av att byta till en mindre sunkig fyrekrad får du gärna köpa den som ursprungligen satt i min V70 T5 -02 för en billig penning. Den är läderklädd, grafitgrå samt helt OK i skicket. Kan även vid behov sälja airbagen till den ratten.
Vart tror du man kan köpa en sån då läderklädd airbag?
Vad menar du med konsol?

Får avvakta med beslut angående din ratt tills jag bestämt mig hur jag ska göra med det här problemet först :)
Kan även tillägga att det är en v70n -00 :)
av andersuw
jaderlof skrev:Vart tror du man kan köpa en sån då läderklädd airbag?
Har tyvärr inget bättre tips än din Volvo ÅF. Man får ha väldig tur för att hitta en någon annanstans misstänker jag.
jaderlof skrev:Vad menar du med konsol?
Kallas även signalring eftersom den innehåller den fjädrande del man trycker på när man tutar. Är en slags ställning i mitten av ratten i vilken man sätter fast andra delar såsom knappsatser och airbag. Inne i ratten finns även en svängningsdämpare som normalt följer med när man köper en ratt på skroten.

Notera att jag gjorde ett tillägg i mitt första inlägg rörande knappsatserna. Dessa är olika före och efter ansiktslyftningen 2005 och vilka du bör välja hänger på årsmodellen för din bil.

Notera också att det på vissa bilar finns en tredje knappsats, placerad på rattens baksida och avsedd för navigatorn (RTI). Den kräver att det finns eller görs ett hål i själva rattstommen för att kunna monteras. Har man inte RTI bör man förstås helst inte köpa en ratt som har den extra knappsatsen eller hålet för den eftersom knappsatsen då saknar funktion. Men den orsakar förstås ingen direkt skada. Har man däremot RTI bör man helst köpa en ratt som har hålet och knappsatsen även om hålet vid behov kan skäras ut i efterhand.

Det finns mer information om detta och andra ting i det mektips jag länkade till.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Går det inte bara att leta efter en komplett ratt från t.ex. s60 på blocket? Rattarna har ju samma artikelnr hos volvo så jag misstänker att de är identiska?
av andersuw
Jeppe940 skrev:Går det inte bara att leta efter en komplett ratt från t.ex. s60 på blocket? Rattarna har ju samma artikelnr hos volvo så jag misstänker att de är identiska?
Problemet är att det sällan säljs kompletta rattar, inklusive airbag, på blocket. Men som Johnny påpekar kan ebay vara en möjlighet. Det var länge sedan jag själv jagade efter delar till rattbyte nu men jag ser vid en hastig titt att ebay tycks ha en del att erbjuda trots att det förstås är lika förbjudet att skicka en airbag per post e. motsv. mellan som inom länder eftersom det är "sprängmedelsklassade" grejer vi talar om.
av andersuw
Upptäckte av en slump häromdagen att jag troligen hade fel när jag påstod att man inte kan hitta krockkuddar på skroten. Här är exempelvis vad bildelsbasen ser ut att erbjuda från S60 01-04, d.v.s. till treekrad ratt av det slag som TS är ute efter. En av dem erbjuds rentav med frakt.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... udde/Alla/

Vad som är lite märkligt här är att den delgrupp i bildelsbasen där krockkuddarna finns ("airbag") inte går att välja i menyn för delgrupper. Det ser därför ut som om den delgruppen inte finns. Men man kan ändå komma åt den på annat sätt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av johnnype
andersuw skrev:...Här är exempelvis vad bildelsbasen ser ut att erbjuda från S60 01-04, d.v.s. till treekrad ratt av det slag som TS är ute efter. En av dem erbjuds rentav med frakt.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... udde/Alla/
....
Det var värst, jag har inte sett detta förr heller!

I en annan tråd här på forumet så var folk väldigt tydliga, på gränsen till otrevliga rent av, med att skroten icke säljer airbags eller styrenhet för airbag. Men detta tyder ju på motsatsen!?
av andersuw
johnnype skrev:I en annan tråd här på forumet så var folk väldigt tydliga, på gränsen till otrevliga rent av, med att skroten icke säljer airbags eller styrenhet för airbag. Men detta tyder ju på motsatsen!?
Ja lite lurigt är detta onekligen. Jag har hela tiden precis som du trott att det är tji stopp på den här fronten. Men det är kanske i själva verket lite av en gråzon. Jag noterar att vissa skrotar helt saknas i det här segmentet, exempelvis JB som jag annars helst handlar hos.
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]