Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pms
pms skrev:Fulladdat batteri urladdat efter ca 7 dagars stillestånd. Normalt att dagens batterier inte håller mer än fyra år?
När jag sätter tillbaka batteriet i bilen efter uppladdning blir det en , vad jag tycker, kraftig gnista från batteripolen. Kan det vara så att bilen drar tjuvström nånstans och isf var?
Har nu dragit ut säkringarna till draget, läste nånstans att det kunde vara där problemet fanns. Återkommer med resultat.

UPPDATERAD
Har nu köpt en CTEC laddare och efter fullladning visar multimetern 12.5 volt. Är inte detta i minsta läget för ett fulladdat batteri?
av andersuw
pms skrev:Har nu köpt en CTEC laddare och efter fullladning visar multimetern 12.5 volt. Är inte detta i minsta läget för ett fulladdat batteri?
Beror lite på hur du mäter. Ett fulladdat batteri skall hålla 12,7 V men det är med en massa om och men när det gäller när och hur mätningen utförs. Jag mätte 12,5 V vid polen i motorrummet direkt efter att jag enligt laddaren fulladdat det gamla batteriet i min V70 -02. Då var inga förbrukare igång men jag hade heller inte kopplat loss batteriet från bilen. Jag bytte sedan batteri och när jag då mätte upp på samma sätt efter fulladdning fick jag ca 13 V. Det var samma typ av batteri i båda fallen (95 Ah AGM). Även temperaturen var väsentligen densamma (ett fåtal plusgrader).

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]