Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Clinton
Hej.
Behöver lite tips om någon råkat ut för något liknande.
Symptom:
Vid längre resor slocknar instrumentpanelen och bilen.
Det börjar med felmeddelande "akut bromsfel" sen kommer "SRs airbag ur funktion" sen slocknar hastighetsmätaren och sedan allt, panel, belysning inklusive motor.
Ibland funkar fläkten fortfarande.
Vrider man tillbaka nyckeln så startar allt som vanligt igen men upprepar sig med oregelbundna mellanrum.
Volvo hittar inga felkoder eller något som kan inverka.
Vid kortare resor/ normal användning av bilen händer inget av följande.
Har hört att det kan vara allt från kombiinstrument till CEM men eftersom det inte finns felkoder vet ingen med säkerhet.
Man vill ju heller inte läggs tusenlappar på att chansa...
V70 2.5T -04
Någon som vet?
Tacksam för tips.
Om Volvo säger att det inte finns några felkoder betvivlar jag att de talar sanning. De meddelanden du sett i displayen är förknippade med felkoder. Sedan kan det mycket väl vara så att koderna inte längre är "aktiva" (det vill säga pekar på ett fel som systemet inte längre kan känna av i nuläget) och också att de inte säger särskilt mycket om vad felet verkligen är. Att bilen "får spel" av det slag du beskriver beror vanligen på problem med batteri/laddning, CEM eller DIM. Man börjar lämpligen med att kolla upp det förstnämnda. Om det inte är så enkelt skulle jag i det här fallet hålla en slant på CEM snarare än DIM.
av Clinton
Tack för svar.
Det är två olika verkstäder som inte hittar felkoder.
Min egen obd2 hittar heller inga fel.
Har haft en fundering om laddningsregulatorn.
Funderar på om den kan vid långkörning ladda mer än nödvändigt?
Dock borde då felmeddelande komma upp på displayen?
"En firma i Karlstad" som reparerar just detta var osäkra själva men trodde Cem....
Användarvisningsbild
av wissel
Skulle nog också byta antingen Mekanikern eller verkstad.
Jag är precis som Anders helt övertygad om att det finns felkoder.
Men OM det inte skulle finnas felkoder så är det något vajsing typ värre med CEM.
Tror mig ha läst att ABS/BCM kan spöka med de följder du beskriver......men då med felkoder förstås.
Håller med dig, att byta sig fram till felet är inte vettigt för någon.
wissel skrev:Tror mig ha läst att ABS/BCM kan spöka med de följder du beskriver
Stämmer. Men eftersom det är en -04 har den BCM, inte ABS, och BCM-enheterna har i motsats till ABS-enheterna varit rätt tillförlitliga. Lite grann samma sak när det gäller DIM. Eftersom bilen är en -04 har den inte den tidiga felbenägna DIM-versionen. Och som sagt, hittar man inga felkoder, trots att bilen signalerat för diverse fel är det nog CEM man skall misstänka i första hand om det inte bara är laddning/batteri som strular.
Clinton skrev:Tack för svar.
Det är två olika verkstäder som inte hittar felkoder.
Min egen obd2 hittar heller inga fel.
Har haft en fundering om laddningsregulatorn.
Funderar på om den kan vid långkörning ladda mer än nödvändigt?
Dock borde då felmeddelande komma upp på displayen?
"En firma i Karlstad" som reparerar just detta var osäkra själva men trodde Cem....
Prova att mäta upp laddning och batteri eller åk till en elfirma som jobbar särskilt med sådana grejer och få det avkollat. Om allt är OK på den kanten är det kanske läge att diskutera med den där firman i Karlstad (som jag tror också finns i Stockholm) om de skall ta sig en närmare titt på din CEM.
av cary
Detta låter som exakt samma fel jag slet med för ett antal år sedan, varje långresa blev en mardröm när bilen helt plötsligt la av på det sätt du beskriver och det enda som hjälpte var att stanna och starta om och ibland ta ur säkringen till CEM för att nolla den. Vida gav inga säkra felkoder men en massa olika varje gång. Felet var klart värmerelaterat då varma sommardagar var värst. Lösningen kom på sommarens varmaste dag då den la av hemma direkt. När jag då felsökte fanns bara "CEM ur funktion". Jag fick hjälp av "johnnype" här på forumet med att flytta över min mjukvara till en annan CEM och har nu åkt bekymmersfritt i flera år
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]