Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tänkte höra om någon har någon idé över vad som kan vara fel med min gamla V70-01 med den vanliga 170hk sugomotorn. Har tyvärr inte möjlighet att läsa felkoder förrän på måndag, och jag kommer inte kunna låta bli att kolla innan dess!

Varit ute och kört en längre sträcka ca 7 mil, märker inget annorlunda än innan. Den bakre ljuddämparen har varit dålig ett ganska bra tag, om det nu skulle ha något med problemet att göra. Har haft en felkod som tänt motorlampan till och från p0130, men den har inte lyst på ett tag.

I alla fall så släpper jag av familjen, motorn är inte avstängd och går på tomgång i någon minut. Åker därefter i väg, efter ett par hundra meter så känns det precis som när ABSen slår till. Fast i stället för att ABSlampan börjar blinka så börjar motorlampan blinka och en varningstext ploppar upp i färddatorfönstret som säger något i stil med: service erfordras omedelbart kör sakta.

Bilen börjar i samband med detta låta som en gammal fiskeskuta och svarar inte något vidare på gas. Vågade inte testa att gasa speciellt mycket. Tycker dock att det inte låter så illa när jag lyssnar under huven, kunde inte se något i beckmörkret, utan mer från avgasröret.

Provade att starta bilen igen tycker den låter illa, men ingen varningslampa eller det tidigare felmeddelandet syns nu!

Tacksam för idéer och synpunkter!
Senast redigerad av 1 motorelf, redigerad totalt 0 gånger.
av svda
Skulle gissa på att en tändspole givit upp. Du har 5 st, en ovanför varje tändstift.Det är inte alls bra att åka omkring med en motor som kontinuerlig går orent. Jag hade inte gjort detta annat än i rent nödfall. Risken är stor att katalysatorn matas med oförbränt bränsle och därför bränner upp sig själv.

Du har garanterat felkoder. Jag kan höra om en motor inte går på alla cyl. och skulle då ha lånat en eller köpt en T-spole på spekulation utan felkodsavläsning. T-spole finns t.ex. på Biltema. Jag tror alla V70N-spolar är lika, så du kan tillfälligt låna av grannen/kompisen och skifta en och en för att test.

I verktygsväg behöver du en torxnyckel till det svarta plastlocket mitt på motorn och en 10 mm hylsnyckel för att lossa skruven till tändspolen. Det är allt. Hela jobbet är gjort på 30 min.

Men notera att detta är en gissning från min sida. Det borde inte leda till något som kan liknas vid att ABS:en slår till, men låta som fiskeskuta är en ganska passande beskrivning för när en cylinder inte vill vara med i leken.
av motorelf
Hej! igen....

Har nu läst felkoder och jag fick fram p0300, att den misständer på minst en cylinder. Kan det bli så på grund av att jag kört med en halvkass ljuddämpare ett tag?

Tog bort kåpan över tändspolarna såg inget konstigt, inga lösa kontakter eller så.

Är jag helt ute och cyklar om jag går tillväga enligt följande.

1. Byter ljuddämparen då den är kass, hoppas att katalysator och lambdasond inte tagit för mycket stryk av. om inte...

så får jag väl titta på lambdasonden och tändspolarna. Tändstiften byttes för ca 1,5 år sedan...

Tacksam för idéer och tips!
motorelf skrev:Hej! igen....

Har nu läst felkoder och jag fick fram p0300, att den misständer på minst en cylinder. Kan det bli så på grund av att jag kört med en halvkass ljuddämpare ett tag?

Tog bort kåpan över tändspolarna såg inget konstigt, inga lösa kontakter eller så.

Är jag helt ute och cyklar om jag går tillväga enligt följande.

1. Byter ljuddämparen då den är kass, hoppas att katalysator och lambdasond inte tagit för mycket stryk av. om inte...

så får jag väl titta på lambdasonden och tändspolarna. Tändstiften byttes för ca 1,5 år sedan...

Tacksam för idéer och tips!

Att byta ljuddämpare när en tändspole är trasig hjälper inget.
Prova att byta plats på tändspolen och se om felkoder flyttas.

Kan va trasigt stift eller tändspole. Vad felsökt du med?
av motorelf
Hej!

Jag fick låna en memoscan (http://www.prylstaden.se/bil/felkodslas ... oscan-u381)!

Testade en gång till och då fick jag även fram p0304, så det är väl cylinder fyras tändspole som spökar. Tror inte heller längre på att ljudämparproblematiken är orsaken. Tyckte väl att det kunde vara en orsak då jag första gången inte fick någon specifik cylinder. Skall testa att byta tändspole i morgon så får vi se sen vad som händer.

Tack för visat intresse!
Då var det löst! :D :D

Det var en tändspole som var kaputt. Var och plocka några på skroten och nu går han som innan.

Då blir nästa projekt att fixa ljuddämparen!

Tack!
Hej och hallå.

Historia;
Gick dassigt före besiktningen (fick felkod P0304) så jag offrade några sköna kronor på STP injectorclean och klarade
besiktningen galant och bilen gick prima några veckor men nu är jag tillbaka på ruta ett.

B5244T3 a.k.a. fiskebåt, har satt i ny lmm, 5 nya spolar, 5 stift och en beg. injektor på 4an.
Felkod P0304 kvarstår.
Kan även vara följande problem....

Auto Systems and Repair: P0304 - OBD-II Trouble Code

OBD II Fault Code

OBD II P0304

Fault Code Definition

Misfire Detected in #4 Cylinder

Symptoms

Check Engine Light flashing
Rough running, hesitation, and/or jerking when acceleratingIn most cases, there are no adverse conditions noticed by the driverIn some cases, there may be performance problems, such as dying at stop signs or rough idling, hesitation, misfires or lack of power (especially during acceleration), and a decrease in fuel economy

Common Problems That Trigger the P0304

Worn out spark plugs, ignition wires, coil(s), distributor cap and rotor (when applicable)Incorrect ignition timingVacuum leak(s)Low or weak fuel pressureImproperly functioning EGR systemDefective Mass Air Flow SensorDefective Crankshaft and/or Camshaft SensorDefective Throttle Position SensorMechanical engine problems (i.e.—low compression, leaking head gasket(s), or valve problems

Common Misdiagnoses

Fuel InjectorsOxygen Sensor(s)Powertrain/Drivetrain problems

Polluting Gases Expelled

HCs (Hydrocarbons): affect breathi to smoingreunlight.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]