Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvo244gle skrev:
monza skrev:För övrigt är Volvos "halvskinn" oftast (alltid?) galon så det är ganska snik det också.
Har "helskinn" i min -02:a och sömmarna har spruckit upp på förarstolen. Kan garantera att ingen kossa eller annat djur kom till skada när de tillverkade den inredningen... Galon all the way!

Verkar hålla bra i övrigt. 34.000 mil och några spruckna sömmar som sagt. Inget slitage på "skinnet"!
Vad är det närmare bestämt för -02:a du har? Det är definitivt äkta skinn i min V70 T5 -02 med "helskinn", dock bara på de ytor som normalt berör kroppen. Resten är konstläder. I min V70 D4 -15 med Inscriptionklädsel (ventilerat softläder) ser det dock ut att vara riktigt skinn överallt.

Har för övrigt inte haft några som helst problem med klädseln i min -02:a trots att den har ca 26000 mil på mätaren. Det syns att förarstolen är mer använd än övriga säten men det är mest en fråga om patina. Samma sak kan sägas om den 855 -94 jag dessförinnan ägde bortsett från att färgen där blev avskavd på det yttre "hornet" (den mest utskjutande delen av sidobolstret) på förarsidan. Däremot har jag lite bekymmer med sitsarna fram på min -15 trots att den bara rullat lite drygt 500 mil. Stoppningen har gett sig lite vilket i sin tur gör att lädret veckar/rynkar sig en smula. Ser inte snyggt ut och riskerar förstås att bli värre om inget görs. Är värst i ytterkanten av respektive sits och inte oväntat lite värre på förarsidan än på passagerarsidan i det här läget. Har redan reklamerat hos min Volvohandlare och skall förhoppningsvis få en tid för dem att titta närmare på saken under nästa vecka.
Många som tror att de har halvskinn har egentligen galonvarianten. Halvskinnet hade rutigt tyg, galonvarianten hade någon form av prickar om jag minns rätt.
andersuw skrev: Vad är det närmare bestämt för -02:a du har?
En hel vanlig V70 2.4 med Business-paketet.
Men var ut till den nu och kollade mer noga, och det ÄR faktiskt skinn! :P
Tydligen är skinnet belagt med skum och tyg på baksidan vilket lurade mig tillsammans med en plastiga ytan! Men tittar man noga så ser man att det är läder på just sittytorna.
fr_348_size1024.jpg
fr_348_size1024.jpg (185.23 KiB) Visad 190 gånger
volvo244gle skrev: Men var ut till den nu och kollade mer noga, och det ÄR faktiskt skinn! :P
Tydligen är skinnet belagt med skum och tyg på baksidan vilket lurade mig tillsammans med en plastiga ytan! Men tittar man noga så ser man att det är läder på just sittytorna.
"Präcis! ;-) Ser inte alltför allvarligt ut. Bara att snörpa ihop. Tjusigare läder har i och för sig setts. Men jag tycker inte det jag sett i min 855:a och V70N direkt skäms för sig heller. Helt OK och ändå äkta vara. :-)
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]