Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hej,

Min traktor har borjat javlas igen, nu ar det som om en vakum slang eller bransletryckssensorn inte vill funka ordentligt.
Forst trodde jag det var gasspjallet, sa det blev rengjort, men problemet kvarstar.

Nar jag startar bilen sa bluddrar den, och sen kan jag kora 15-20 Sekunder, och sa vill den bara do.
Det gar att starta igen, men man maste halla gasen pa 2-3000 varv, annars dor den igen, sa jag har fatt starta igen, snabbt lagga i vaxel, och gasa for for kung och fosterland, efter 5-10 sekunder sa slutar den bluddra och gasar glatt i vag, pigg och fin. och sa funkar den felfritt tills jag slar av motorn igen. Jag far ocksa den gula motorvarningslampan da och da, men den forsvinner efter ett par dar, och kommer sen tillbaks, osv.

Gasspall? Bransle pump? Bransle sensor? Vakumslang?

Alla forslag ar mycket valkommna.

Mvh

Andreas

(Och ja, jag vet att jag inte skriver med A,A eller O, men det ar for att min keyboard ar efterbliven)
Tjenna Andreas, kul att höra va dig igen. Fast det är ju synd att bilen bråkar med dig.
Vild gissning rakt ut i periferin utan att veta något om felkoder osv men kanske fundera
lite kring någon Temperatursensor som lurar bilen på utetemperaturen. Den går bra när den blir varm
eller åtminstone ljummen vilket inte tyder på bränslerelaterat tycker jag. Vacuum slang skulle jävlas hela tiden
med dålig motorgång. Lamdasond eller möjligen Luftmassemätaren men jag är tveksam där.
Du borde kunna få en riktig felkod om du hittar någon Volvofirma, be dom bara om en avläsning till att börja med.
Har för mig att du senast den bråkade med dig bytte tändspolar på löpande band?
Vacum slang kan ju ställa till det rejält när bilen är kall så ???
Vad har du för yttertemperatur där du är just nu och när bilen "bråkar" med dig?
Hur många mil har den rullat numera?
wissel skrev:Tjenna Andreas, kul att höra va dig igen. Fast det är ju synd att bilen bråkar med dig.
Vild gissning rakt ut i periferin utan att veta något om felkoder osv men kanske fundera
lite kring någon Temperatursensor som lurar bilen på utetemperaturen. Den går bra när den blir varm
eller åtminstone ljummen vilket inte tyder på bränslerelaterat tycker jag. Vacuum slang skulle jävlas hela tiden
med dålig motorgång. Lamdasond eller möjligen Luftmassemätaren men jag är tveksam där.
Du borde kunna få en riktig felkod om du hittar någon Volvofirma, be dom bara om en avläsning till att börja med.
Har för mig att du senast den bråkade med dig bytte tändspolar på löpande band?
Vacum slang kan ju ställa till det rejält när bilen är kall så ???
Vad har du för yttertemperatur där du är just nu och när bilen "bråkar" med dig?
Hur många mil har den rullat numera?

Tjena Wissel,

GOTT NYTT AR!! Eftersom jag inte sagt det till dig annu. :)

Nja, den bluddrar lite vid starten, sen gar den lite sadar halv illa i 10-15 sekunder, och sen vill den bara do.
Nar jag startar igen sa startar den, gar upp i varv till typ 2000 varv, och tvardor sedan.
Sa jag maste, samtidigt som jag startar gasa som satan, och sen gradvis slappa pa gasen tills den ar pa 1000 varv, da trycker jag i D och gasar som satan igen, da gar bilen, bluddrar ordentligt i 10 sekunder typ, och sen kanns det som bilen helt plotsligt far bensin igen och skjuter i vag som ett skott. Och sen gar den bra tills jag stannar och startar den igen. Tomgangen ar lite lag och liiiiite ojamn, men inte sa det stor.
Den beter sig likadant varm som kall. Och min monster-truck har nu passaerat 25 000 hard mil. Inte illa for en stridsvagn. :)

Jag sag pa en Amerikansk sida att dett vanligt strul over 20 000 mil ar Bransle trycks sensorn...vad tror du?

Skot om dig och kor sa det ryker.

Andreas
Okej, tack för nyårshälsningen ;-)
Kan ju faktiskt vara sensorn eller rent av regulatorn som reglerar, som är i olag, hur är det med ditt bensinfilter när byttes det?
När den väl fått "tag i" rätt värden så rullar den...hmm, jo varför inte,
men jag blir lite konfunderad över varför den "rusar" i motorvarvet?!
Hoppas vi får flera funderingar kring detta problem, borde vara fler med samma symptom.....:-)
Kan du få till någon avläsning av bilen med rätt grejer?
Köra så det ryker med en XC90, nääh, det blir så dyyyyrt....:-)
wissel skrev:Okej, tack för nyårshälsningen ;-)
Kan ju faktiskt vara sensorn eller rent av regulatorn som reglerar, som är i olag, hur är det med ditt bensinfilter när byttes det?
När den väl fått "tag i" rätt värden så rullar den...hmm, jo varför inte,
men jag blir lite konfunderad över varför den "rusar" i motorvarvet?!
Hoppas vi får flera funderingar kring detta problem, borde vara fler med samma symptom.....:-)
Kan du få till någon avläsning av bilen med rätt grejer?
Köra så det ryker med en XC90, nääh, det blir så dyyyyrt....:-)
Det ar ju liksom det som ar problemet, de pa Volvo vet inte riktigt vad det ar som kan vara felet, jag hade bilen inne hos dom 10 ggr i hostas, och det bytte lite allt mojligt, kostade ganska mycket pengar, men problemet ar fortfarande kvar, sa jag bestammde mig for att kora tills nagot gar sonder pa riktigt, sa att de lattare kan isolera felet.

Men Ok, jag ska aka in till dom och be att de kor en diagnos pa felkoderna, sa kanske de kan hitta felet denna gang.

Hur ar det med XC90, ar det mycket problem med dem? Kanske ska byta bil nar detta problem ar fixat.

Mvh

Andreas
Min XC90 har jag väl haft tur med, inga framvagnsreparationer än,
bytt ett bakhjulslager vid 13000 mil, bakre stötdämpare, ingenting med motor o aut.lådan.
men jag kör lugnt o sansat, blandad körning 1,2liter/milen.
Fått ett stenskott mitt i Kondensorn som skulle ha kostat 12-15 000 hos VolvoÅF, men hittade en ny
kondensor på Skruvat för 1485:- fick en verkstad att byta den för 1500:- så då kände jag mig nöjd.
Framvagnen känns mera anpassad efter bilens tyngd, behöver inte byta kulleder osv i samma takt som på V70in.
Bakre ljuddämparen byttes vid 10 00 mil på goodwill. Men att ligga o kuska runt med en sådan bil är nog dyrt!!
Skall du dessutom upp lite i årsmodell så blir det troligen Diesel, då dessa är i majoritet.
Personligen kommer jag ALDRIG att köpa bil med "LOK-bränsle".

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]