Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S1mp4n
Tjena, jag har fixat lite med takluckan på bilen, förut satt den 1-2mm under takhöjden så jag höjde den med skruvarna sen kalibrera den eftersom den krånglade vid stängning tidigare.
Takluckan är nu ca 1 mm över takhöjden som jag tror det ska vara.

Men nu när man sitter i bilen med takluckan stängd och trycker med handen längst bak på glaset så känns det som den glappar 1-2mm, är detta normalt?

Kan tillägga att den gjorde det förut med men inte lika mycket, sänker man luckan längst ner glappar det också lite men då vill den ej stänga sig helt och ligger under takhöjden.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Normalt eller inte vet jag ej, men min beter sig typ likadant. Den har tom. inbyggd fartvarning... när man når ca 110 km/h åker luckan ner någon mm och skapar ett härligt brus. När man sedan bromsar in så hamnar den tillrätta med ett knäpp.
Den är med andra ord helt värdelös. :evil:
av zxcvbn
Just därför köper man inte en bil med Taklucka, om några år läcker den in och blir fuktskador i bilen och inntertak m.m måste bytas ut p.ga möggel , och härligt vindbrus när gummilisterna blivit några år på nacken

Lämna in på en Volvo Verkstad så får dem justera in den perfekt åt dig.
av S1mp4n
Jeppe940 skrev:Normalt eller inte vet jag ej, men min beter sig typ likadant. Den har tom. inbyggd fartvarning... när man når ca 110 km/h åker luckan ner någon mm och skapar ett härligt brus. När man sedan bromsar in så hamnar den tillrätta med ett knäpp.
Den är med andra ord helt värdelös. :evil:
Haha, ja när den fungerar älskar man den, när den inte fungerar frågar man sig varför man har den :lol: Har dock inte haft problem med den tidigare och bilen är ändå 10år gammal :)
zxcvbn skrev:Just därför köper man inte en bil med Taklucka, om några år läcker den in och blir fuktskador i bilen och inntertak m.m måste bytas ut p.ga möggel , och härligt vindbrus när gummilisterna blivit några år på nacken

Lämna in på en Volvo Verkstad så får dem justera in den perfekt åt dig.
Äsch taklucka är skönt, gummilisterna är förvånadsvärt fina och den har ju faktiskt dränering som måste sättas igen innan det kan läcka in i bilen :)
Om ett par år börjar den säkert krångla men det blir någon annans problem, så länge har jag inte kvar bilen!
Nu är det ju dock inte justeringsskruvarna som gör att den glappar, utan det verkar vara något annat. Så länge det inte börjar läcka in eller brusar allt för mycket så får den vara som den är om ingen har någon annan idé :)

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]