Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linkan
Har bekymmer med höjdljustering av halvljusreflektorn när man slår på helljuset.
När man startar bilen ljusterar den in både hel och halvljusreflektorn på båda sidor och man känner att motorn som sitter på baksidan går.

Men slår jag på helljuset ska endast halvljus reflektorn höja sig och det gör den inte på höger sidan. Får meddelandet fel på helljus.

Enligt vad jag förstått sitter det en separate motor I lamphuset för ljustering vid helljus. Enligt en reservdelssäljare på Bilia I Västerås var det inte så. På frågan varför man inte känner att motorn på baksidan av den hela lyktan går när jag slår på helljuset fick jag till svar att sånt där var inget för amatörer, lämna in bilen på måndag istället...

Så till frågan sitter det en motor till i lamphuset, isf går den att byta löst och hur får man ur den?

Det sitter en svart låda skruvad I xenonlampans hållare I lamphuset, misstänker att det är den
På min xc70 06:a sitter en microbrytare in i reflektorn (under xenonampan) för halvljuset. Den styr en liten motor som påverkar reflektorrörelsen mellan hel och halvljus. När den kärvade visades felmeddelandet " Lampfel helljus". Även höjdljusmotorerna som sitter på baksidan av huvudstrålkastaren påverkades och fick svårt bestämma rätt höjdläge.
Furuli189 skrev:På min xc70 06:a sitter en microbrytare in i reflektorn (under xenonampan) för halvljuset. Den styr en liten motor som påverkar reflektorrörelsen mellan hel och halvljus. När den kärvade visades felmeddelandet " Lampfel helljus". Även höjdljusmotorerna som sitter på baksidan av huvudstrålkastaren påverkades och fick svårt bestämma rätt höjdläge.
Najs. Hur fick du ordning på brytaren då? Motion? Byte?
Lirka ut försiktigt, lite lite typ 556. Viktigt vid återmontering att brytaren sitter fast och inte trycks ut ur sitt fäste.
Vet inte om det ser likadant ut på Din bil. Det finns säkert olika lösningar på detta. Men att det sitter en liten kuggmotor
inuti strålkastaren och påverkar reflektorn och därmed ev.t kan påverka höjdjusteringsmotor är helt klart. Mina felmeddelanden
försvann och allt fungerar normalt efter ingreppet.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]