Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickius
En liten fråga. Vad brukar de va som gör om en automatlåda vandrar. Dvs runt 50 så går den ifrån 1500 rpm till 1700 rpm och går upp och ner. Håller på tills man kommer över 1700 rpm

Gäller den 6 växlade lådan.
Räcker en spolning av lådan för att få bort detta?
av andersuw
Skulle kunna vara att lockupen går i och ur. Din låda har lockupfunktion på högre växlar. Med lockup är momentomvandlaren låst vilket gör att bilen går med lägre varv. Att lockupen går i kan jämföras med en uppväxling i miniformat.

Du skriver inte tillräckligt mycket för att jag skall kunna avgöra om det du observerat är något egentligt fel. Bilen är programmerad att låta lockupen gå i och ur beroende på diverse parametrar (motorvarv, hastighet, gaspedaltryck etc.) och om du kör i ett läge där du ligger på gränsen kan det hända att det går lite fram och tillbaka. Om du åker till en Volvoverkstad och ber dem provköra bilen tillsammans med dig kan de nog avgöra om allt är i sin ordning eller inte.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Mickius
Det är säkerligen så som du säger att det är lockupen som går i och ur. Sett att den gör de på både 4an och 5an. Oftast när ja håller jämn gas och vid 50 eller straxt över.

Han går ruggit fint i övrigt. Växlar som en gud! Bästa bilen ja ägt!

Tänkte svänga förbi dom ska ändå byta oljan i lådan inför långtur med husvagnen i maj. Så ska få bli storservice på den.
av andersuw
Mickius skrev:Det är säkerligen så som du säger att det är lockupen som går i och ur. Sett att den gör de på både 4an och 5an. Oftast när ja håller jämn gas och vid 50 eller straxt över.
Jag har ju en femväxlad snarare än sexväxlad låda i min V70 T5 -02 men den kan också gå lite fram och tillbaka med lockupen vid ungefär den hastigheten, särskilt om belastningen varierar lite på grund av upp- eller nerförsbacke.
Mickius skrev:Tänkte svänga förbi dom ska ändå byta oljan i lådan inför långtur med husvagnen i maj. Så ska få bli storservice på den.
Normalt skall man ju inte behöva byta lådoljan men det är nog ingen dum tanke att ändå göra det om bilen har åtskilliga mil på nacken och/eller körts mycket med släp. Se dock till att de verkligen spolar lådan, inte bara tömmer ur och häller i. Det går ju åt mer olja när man spolar (normalt tre fyralitersdunkar istället för en) men skall man göra det är det lika bra att göra det ordentligt så att all skiten följer med ut. Jag lät spola lådan på min T5 -02 strax efter jag köpt den med 16000 mil på mätaren för åtta år sedan. Märkte aldrig någon skillnad på funktionen. Den växlade lika fint både före och efter. Men ibland kan det ändå vara klokt att göra vissa grejer för säkerhets skull.

Lägg upp filen på youtube och länk[…]

XC60 MY27

När blev det 91km på el? 88 va det v&au[…]

Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]