Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Blev nu i dagarna ägare till en v70 Bi-fuel med xenon originalmonterat och automatiskt nivåreglering bak och har nu kommit på att den är lite väl hög bak och att xenonljuset inte justerar sig när man lastar något.
Har kikat på lastgivaren bak och armen rör sig och allt sitter som det ska. Någon som har koll på om det är samma givare för xenon och nivåregleringen? Jag får inte upp något meddelande om lampfel och kollade felkoder med AutoCom men det fanns inga.

Har sökt som en tok och hittar bara andra som har problem med xenon men inte att nivåregleringen ställer sig för högt.
Någon som har förslag eller tips så vore det kanon :)

Mvh Andreas
Nivåregleringen i bakvagnsfjädringen och den automatiska ljushöjdsregleringen av Xenonljusen är två helt olika system och arbetar helt oberoende av varandra. Nivåregleringen för fjädringen är inget elektriskt system överhuvudtaget och du kan således inte få några felkoder för den. Allt som behövs för att få den att fungera sitter inbyggt i bakre stötdämparna som själva pumpar sig upp till lagom högt tryck genom bilens fjädringsrörelser. Den automatiska ljushöjdsregleringen för strålkastarna är däremot ett elektriskt system styrd av den givare på bakaxeln du nämner och kan ge felkoder om den inte fungerar som den skall.

Vad är det som får dig att tro att nivåregleringen på din bil ställer sig för högt? När det gäller ljushöjdsregleringen skall den bara kortsiktigt ställa ned ljuset lite när man lastar in där bak. Om nivåregleringen funkar som den skall sjunker bilen ihop vid ilastningen men pumpar upp sig till rätt höjd igen när man kört en kort sträcka och då skall förstås även ljushöjdsregleringen återgå till normalläge.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Kan bara uttala mig om ljusregleringen. På min bil kärvade det så ljushöjden reglerades ett par ggr, låste sig sedan i lägsta position tills tändningen slogs av. (=mycket kort halvljus).

Båda länkagen och givarna såg OK ut, men länkagen var så klart rätt rostiga och massor med skit på dem. Vi bytte länkagen och nu funkar det bättre. Sitter en del kulleder i dem och de kärvade som tusan. Det tråkiga var att bilen inte satte några felkoder, läser med Vida.
Tänkte iofs att den låste sig i lägsta läge pga av felaktiga signaler (=detekterbart för systemet) men visst, det kan ju vara mekaniskt kärvande uteslutande. Lite konstigt ändå ifall den alltid repade sig vid vila.
Okej jag hade ingen aning om att allt som hade med nivåregleringen satt inbyggt. Anledningen till att jag tror att den är för hög är att farsan har en precis likadan och med ögonmått och en hand i hjulhuset bak så skulle jag tro att det skiljer ca 2cm. Inte säker på om vi har samma profil så det kan ju vara därför. Men jag ska testa att lasta något tungt å köra en bit och kolla om det reglerar sig.

Ang xenonljuset så ska jag kika närmre på länkaget och ta in bilen på jobbet på 4-pelarlyften och gunga bilen och kolla så att allt rör sig. Kopplade även upp mig med AutoCom igen och kollade parametrar på ljuset. Det som gick att se var om det var kalibrerat och det stog OK. Men det stog även något som jag såklart har glömt nu men om man inte rörde bilen stog det ej ok eller liknande och ställde man sig på kroken stog det ok. Även därför misstänker jag att något kanske är fel med vagnshöjden?

Ska kika närmre på detta längre fram i veckan.

/Andreas
volvo_740_gl skrev:Okej jag hade ingen aning om att allt som hade med nivåregleringen satt inbyggt. Anledningen till att jag tror att den är för hög är att farsan har en precis likadan och med ögonmått och en hand i hjulhuset bak så skulle jag tro att det skiljer ca 2cm. Inte säker på om vi har samma profil så det kan ju vara därför. Men jag ska testa att lasta något tungt å köra en bit och kolla om det reglerar sig.
Trots att nivåregleringen är ett helt självreglerande hydrauliskt system kan det bli fel höjd därför att fjädrarna är för hårda. Fjädrarna skall vara tillräckligt mjuka (mjukare än vid vanlig fjädring) för att nivomaterna (som stötdämparna kallas) skall hjälpa till att bära en del av bilens vikt även när den är olastad. Jag lät eftermontera nivåreglering på min V70 D4 -15 nu i höstas och fick på grund av en felmärkning för hårda fjädrar från skroten när jag beställde första gången. Resultatet framgår av bilden nedan. Fullt så hög där bak är inte din hoppas jag. ;-)

Bild

Ett annat skäl till att det kan diffa i höjd är olika chassisättning. Nivåreglering kan kombineras med såväl standardchassi som olika varianter av sänkt sportchassi. Sedan kan bilar med nivåreglering också sjunka ihop där bak på grund av utslitna dämpare. Men då hänger det ofta ner mer på ena sidan än den andra eftersom båda dämparna inte är fullt lika dåliga.
Oj haha nej så hög är den inte som tur är =)
Skulle ju kunna vara så att någon har bytt fjädrar och inte tänkt på att det ska vara speciella för nivåmat. Eftersom att den stora gastanken sitter under bagaget så sticker ju den ner en del så det är ju ett standardchassie förövrigt. Dom kanske ska vara lite högre därav gastanken? Det kanske är farsans bil som är för låg? Ska kika lite närmre på saken till helgen =)

Tack för bra info iaf =)

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]