Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ceddan9
Hej.

För att jag ska få min handbroms att ta så får jag dra handtaget väldigt högt. Hur ska jag göra så att handbromsen tar redan efter 3-4 hack utan att behöva mecka å ta bort hjulet mm?.
Jag har sökt lite och där står information om att ta bort en liten lucka i facket mellan sätena och via en torxnyckel spänna wiren. Men den finns inte vad jag kan se. Det är CD fodral i det facket nu.
/ceddan
av Niclas66
Nu vet jag inte vilken årsmodell Din bil har eller vilken modell det gäller,men på mina bilar ( V70 -04 / S60 -04 ) spänns handbromsen genom att ta bort täck-kåpan vid handbroms spaken ( bälgen för spaken sitter ihop med plastramen runt spaken ).
När den frigjorts ( dra upp bälgen en bit över spaken ) så sitter det ett plastskydd ( vitt ) över justerskruven till handbroms wiren ).
På mina bilar är det en 10mm mutter som skruvas ner = spänna wiren och ett metall-bläcke mot muttern låser den varje delning Du justerar den ( skall inte demonteras eldyl ).
Eftersom systemet bygger på sk bromsvåg-system är det bara ett ställe Du justerar detta på.
Om allt är bra där bak är det fixat på 10 min (max ) och Din spak/ handbroms tar 3-4 hack upp igen.

En fördel är om Du har bilen upphissad bak ( båda hjulen ) så Du kan avgöra att handbromsarna inte ligger ann när spaken är i viloläget och att dom tar lika ( båda hjulen ) vid 3-4 hack.

Lycka till :)
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]