volvo244gle skrev:Det är dock ingen utrustning som används, kör uteslutande med mobilen och Waze för navigation.
Själv skulle jag aldrig drömma om att ersätta RTIn i min 02:a med navigation via smartphone. Detta trots att jag har en nyinköpt iPhone med Navigon på som jag använder då det blir aktuellt med hyrbil. RTI-systemet i P2-bilarna är visserligen gammalmodigt vid det här laget och saknar därför en del "bells and whistles". Men det är synnerligen väl utformat för sin tid och väldigt fint integrerat i bilen.
Det är lite samma sak som med den gamla PHM:en. Visst är den gammalmodig. Men den slår ändå den bluetooth-smartphone-lösning som min V70 D4 -15 erbjuder om det är just ringa man vill göra.
volvo244gle skrev:Var kostar en uppsättning uppdaterade kartor hos Volvo?
Sist jag frågade var i somras och då ville min Volvo ÅF ha runt 2700 kr. Tror att man ibland kunnat köpa något billigare (säg 1700 kr) men just när jag frågade var det i vart fall inte fråga om något "nice price".
volvo244gle skrev:Har sett att man kan införskaffa kartor på annat håll, men dessa måste så vitt jag förstår brännas på en dyrbar DL-skiva. Vet av erfarenhet att äldre DVD-spelare kan ha svårt att läsa brända skivor, och ev. lässvårigheter brukar inte vara nyttigt för spelarens mekanik heller.
Ja, DVDn är "double layer". Men om din DVD-spelare är frisk tror jag inte du behöver oroa dig för möjligheten att läsa "hembrända" skivor.